Terveysviestinnän asiantuntijat kokoontuivat työpajan merkeissä

16.11.2023

Monitieteinen terveysviestinnän ja terveydenlukutaidon tutkijaryhmä kokoontui perjantaina 10.11.2023 Aistikattilaan verkostotapaamiseen − rantatunnelmissa.

Tapahtuman aluksi tiedetoimittaja Ulla Järvi puhui kiinnostavasti terveysviestinnästä median ja suuren yleisön luottamuksen näkökulmista. Tämän jälkeen keskustelua jatkettiin pienryhmissä ajankohtaisista tutkimusteemoista, kuten asiantuntija- ja kokemustiedosta, monikulttuurisuudesta ja -kielisyydestä sekä tekoälystä ja sen käyttökokemuksista.

Lopputulemana oli, että terveysviestintää tulisi tutkia monitieteisyyden lisäksi myös monimenetelmällisesti sekä monipaikkaisesti ja -aistisesti.

Työryhmä kehitteli jo seuraavia terveysviestinnän askelia, kuten yhdessä tuotettuja koulutuksia, rahoitushaun työpajoja ja tapoja tuoda esiin terveysviestinnän yhteiskunnallista merkitystä. Terveysviestinnän tutkimuksen tukeminen on osa Terveys, diagnostiikka ja lääkekehitys -temaattisen kokonaisuuden vaikuttavuussuunnitelmaa.

Lisätietoa tapahtumasta ja terveysviestinnän tutkimuksesta Turun yliopistolla antavat professori Katja Joronen (katja.joronen@utu.fi) ja tutkijatohtori Jenny Paananen (jekrni@utu.fi).

Luotu 16.11.2023 | Muokattu 17.11.2023