Edu tutkijat kuvitus 110

Tutkimus kasvatustieteiden tiedekunnassa

Tiedekunnan tutkimus on monitieteistä, korkeatasoista ja tulevaisuuteen suuntautuvaa koulutuksen ja oppimisen tutkimusta, joka muodostaa tiedekunnan tasokkaan koulutuksen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan toiminnan perustan.  

Kasvatustieteiden tiedekunnassa tehdään koko elämänkaaren kattavaa, korkeatasoista ja kansainvälisesti tunnustettua tutkimusta.

Kasvatustieteiden tiedekunnan laaja, monipuolinen ja monitieteinen tutkimus kohdentuu muun muassa koulutuspolitiikan muuttumiseen ja siitä seuraaviin koulutusjärjestelmien muutoksiin, oppimisympäristöjen muutokseen sekä pitkän aikavälin oppimisprosesseihin ja oppimisvaikeuksien voittamiseen. Keskipisteessä ovat tulevaisuuden koulu, lapset ja nuoret. Tiedekunnan tutkimus luo tieteellisen perustan tiedekunnan oppiaineiden opetukselle.

Tiedekunnan tutkimus linkittyy erityisesti yliopiston temaattisiin kokonaisuuksiin Lapset, nuoret ja oppiminen sekä Digitaaliset tulevaisuudet. Tutkimustoiminta keskittyy kahden kansallisesti ja kansainvälisesti arvostetun tutkimuskeskuksen ympärille. Näiden yhteistyötä ja organisoitumista kansainvälisesti arvostetuiksi liittymiksi vahvistetaan etenkin yhteisten, merkittäviksi nousseiden tutkimusteemojen alueella.

Tiedekunnan koulutuksen ja tutkimuksen sisällölliset painopisteet ovat

  • Opetus ja oppiminen – tulevaisuuden osaaminen
  • Koulutus muuttuvassa yhteiskunnassa – tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
  • Opettajankoulutus ja jatkuva oppiminen – asiantuntijuuden tukeminen.

Uusimmat julkaisumme

DE-PASS best evidence statement (BESt): determinants of adolescents' device-based physical activity and sedentary behaviour in settings : a systematic review and meta-analysis (2024)

BMC Public Health
Kolovelonis, Athanasios; Syrmpas, Ioannis; Marcuzzi, Anna; Khudair, Mohammed; Ng, Kwok; Tempest, Gavin Daniel; Peric, Ratko; Bartoš, František; Maier, Maximilian; Brandes, Mirko; Carlin, Angela; Ciaccioni, Simone; Cortis, Cristina; Corvino, Chiara; Di Credico, Andrea; Drid, Patrik; Gallè, Francesca; Izzicupo, Pascal; Jahre, Henriette; Kongsvold, Atle; Kouidi, Evangelia; Mork, Paul Jarle; Palumbo, Federico; Rumbold, Penny Louise Sheena; Sandu, Petru; Stavnsbo, Mette; Vilela, Sofia; Woods, Catherine; Wunsch, Kathrin; Capranica, Laura; MacDonncha, Ciaran; Ling, Fiona Chun Man, on behalf of DE-PASS
(A2 Vertaisarvioitu katsausartikkeli tieteellisessä lehdessä)

Toteutuuko korkeakoulutuksen tasa-arvo? (2024)

Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
Haltia, Nina; Nori, Hanna; Souto, Anne-Mari
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )