CELEssä tehdään monitieteistä vertailevaa elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusta.
CELE on Turun yliopiston tutkimuskeskus, jossa tehdään kansainvälisestä ja poikkitieteellistä koulutustutkimusta kasvatustieteiden laitoksella. Tutkimus CELEssä kohdentuu erityisesti kasvatussosiologian, vertailevan koulutustutkimuksen, koulutuspolitiikan tutkimuksen sekä korkeakoulutuksen, inklusiivisen koulutuksen ja elinikäisen oppimisen alueille.
Tutkimuksemme painopistealueita ovat:
- kasvatussosiologia
- koulutuspolitiikka
- vertaileva kansainvälinen koulutustutkimus
- korkeakoulututkimus
- elinikäinen oppiminen ja aikuiskasvatus
- kasvatuksen historia
CELE’s 20th Anniversary 3rd December 2021 3rd Dec
3rd December at Educarium EDU 3 (Assistentinkatu 5)
10–11 My CELE friends: Get to know your colleagues
- explore the halls of 3rd Educarium and learn something new about your "CELE friends" by visiting
their doors | Ystäväkirjat ovilla
Open doors at CELE library & meeting room
12.00 Opening | Director of CELE, Professor Piia Seppänen
12.15 Lecture: Risk Society and Prospects of Lifelong Learning | Visiting Professor Fazal Rizvi (join online)
13.45 Professor talk: Koulutuskilvoittelu tasa-arvon haasteena – Positional competition is a challenge for egalitarian education | Professor Ulpukka Isopahkala-Bouret
14.00 Coffee
14.30 Book projects with national and international collaborators of CELE - Introducing three edited book projects (join online)
14.30–15.00 Fazal Rizvi, Bob Lingard and Risto Rinne (eds.) 2022: Reimagining globalization and education policy (Routledge)
15.00–15.30 Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko and Sonja Kosunen (eds.) 2022: Finland’s Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling (Springer)
15.30–16.00 Päivi Siivonen, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Michael Tomlinson, Maija Korhonen, Nina Haltia and Katri Komulainen (eds.) tba: Rethinking graduate employability in context. Discourse, policy and practice (Palgrave Macmillan)
16.00 Closing
Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme
Comparative and International Education Research Group (CIERG)
The emphasis of the work of the CIERG lies on guidance and supervision of doctoral theses, creation of scientific knowledge and construction of profound understanding in the field of comparative education. The salient aim of the research group is to support doctoral and postdoctoral research. The studies conducted within this research domain cover various topics from early childhood education to higher education, spread geographically across all continents and seek to contribute to the latest scientific discourses in comparative research.The group promotes scientific thinking and acquisition of advanced research skills, and, based on the foregoing, conducts in-depth research in the field of comparative and international education.
Tutkimusryhmän jäsenet
Johanna Kallo, tutkijatohtori
Risto Rinne, professori
Elizabeth Eta, KT
Gabriel Ezechukwu, tohtorikoulutettava
Kalypso Filippou, KT
Suvi Jokila, tohtorikoulutettava
Hannu Simola, emeritusprofessori
Olli Suominen, tohtorikoulutettava
Xingguo Zhou, KT
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Adrita Ghosh, tohtorikoulutettava
Larimatti Teelmäki, tohtorikoulutettava
Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä
Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.
Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.
Tutkimusryhmässä on lukuisten yksittäisten tutkimushankkeiden lisäksi tällä hetkellä käynnissä kaksi laajempaa kansainvälistä, Suomea Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta (2017-2021):
- Education Systems, Learning and Social Change: A Comparative Longitudinal Study on Young People’s Educational Trajectories and Learning of the 21st Century Skills in Europe, Australia, South America and North America (EduSys). / Koulutusjärjestelmät, oppiminen ja yhteiskunnallinen muutos: vertaileva pitkittäistutkimus nuorten koulutuspoluista ja uuden vuosituhannen taitojen oppimisesta Euroopassa, Australiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa (EduSys). Hankkeen vastuullinen johtaja:Professori Tero Järvinen.
- Hollowing Out of Public Education Systems? Private Actors in Compulsory Schooling in Finland, Sweden and New Zealand (HOPES). / Julkisten koulujärjestelmien koverrus? Yksityiset toimijat oppivelvollisuuskoulussa Suomessa, Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa (HOPES) Hankkeen vastuullinen johtaja: Professori Piia Seppänen.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tero Järvinen, professori
Piia Seppänen, professori
Anna-Kaisa Berisha, tohtorikoulutettava
Taina Heinonen, tohtorikoulutettava
Kaspian Herrala, tohtorikoulutettava
Suvi Jokila, tutkijatohtori
Iida Kiesi, tohtorikoulutettava
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja
Aino Nevalainen, tohtorikoulutettava
Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija
Elina Nikula, tohtorikoulutettava
Nina Nivanaho, tohtorikoulutettava
Terhi Pasu, projektitutkija, tohtorikoulutettava
Jenni Tikkanen, erikoistutkija
Piia af Ursin, erikoistutkija
Markku Vanttaja, yliopistotutkija
Lisbeth Lundahl, vieraileva professori
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Linda Rönnberg, erikoistutkija
Heli Tirri, tohtorikoulutettava
University and Higher Education -tutkimusryhmä
The research group gathers together researchers who are interested in higher education in the societal, political and cultural context from national and international perspective. HE in its different forms and levels is examined in the context of global and national higher education policy and politics as well as in the context of transformations and organisational change of HE institutions. Theoretically the research relies on the policy studies, socio-historical and sociocultural research traditions as well as practice theory. Both quantitative and qualitative methods are applied versatilely. The main research fields cover 1) HE policy and governance, 2) Academic work, 3) Access and widening the participation in HE, 4) Student engagement and agency, 5) Graduate employability and labour market trajectories.
The group promotes doctoral thesis writing, publishing, postdoctoral careers and disseminates research results.
The research group is host to one research project (HighEmploy) funded by the Academy of Finland for 2018–2022 and one sub development project (TRY) funded by the Ministry of Education and Culture of Finland for 2018–2020
- Korkeakoulutettujen työllistettävyys ja sosiaalinen positioituminen työmarkkinoilla (HighEmploy). PI: Apulaisprofessori Ulpukka Isopahkala-Bouret
- Toinen reitti yliopistoon (TRY). PI: Professori Arto Jauhiainen. Projektipäällikkö: Tutkijatohtori Nina Haltia.
Tutkimusryhmän jäsenet
Arto Jauhiainen, professori
Ulpukka Isopahkala-Bouret, apulaisprofessori
Annukka Jauhiainen, lehtori
Hanna Laalo, tohtorikoulutettava
Raakel Plamper, tohtorikoulutettava
Hanna Nori, yliopistotutkija
Marja Peura, tohtorikoulutettava
Kristiina Ojala, tutkijatohtori
Mikko Aro, tutkijatohtori
Yoojin Kim, tohtorikoulutettava
Mervi Lahtomaa, projektitutkija
Adult Life -tutkimusryhmä
CELEn tutkijat ovat harjoittaneet aikuiskoulutustutkimusta 1980-luvulta lähtien niin historiallisilla ja rekisteriaineistoilla kuin survey-tutkimuksenkin menetelmillä. CELEn piirissä tehtävän aikuiskoulutuksen, elinikäisen oppimisen ja työelämän (Adult Education, Lifelong Learning and Working Life) tutkimus ymmärtää tutkimuskohteensa laaja-alaisesti, historiantutkimuksen, sosiologian ja koulutuspolitiikan tutkimuksen lähestymistavoilla. Tutkimuskohteena eivät ole vain aikuisten koulutusmuodot ja oppiminen. Nykyään aikuiseen – kansalaisen tietoihin ja taitoihin, ajatteluun ja toimintaan – kohdistuu monenlaisia odotuksia, vaatimuksia ja vaikutusyrityksiä. Aikuiselta edellytetään jatkuvasti muuttuvia tietoja, taitoja ja asenteita niin työntekijänä, kuluttajana ja poliittisena toimijana sekä perheen ja monien muiden yhteisöjen jäsenenä. Adult Life -tutkimusryhmä lähestyy näitä muuttuvia – ja monesti keskenään ristiriitaisia – vaatimuksia ja elinikäistä oppimista useista näkökulmista. Yhtäältä tutkitaan eri yhteiskuntaluokissa ja erilaisissa sosiokulttuurisissa oloissa elävien kansalaisten oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia ja -tarpeita. Toisaalta elinikäistä oppimista ja elinikäisen oppimisen politiikoita tutkitaan hallinnan analytiikan välineillä, jolloin elinikäinen oppiminen vaatimuksineen näyttäytyy väestöjen ja subjektien hallintana, ajattelun ja toiminnan sääntelynä. Adult Life -tutkimusryhmä seuraa aktiivisesti harjoitettua elinikäisen oppimisen politiikkaa niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Heikki Silvennoinen, professori
Nina Haltia, tutkijatohtori
Heikki Kinnari, tohtorikoulutettava
Anne Laiho, yliopistonlehtori
Outi Lietzén, tohtorikoulutettava
Tiina Tuijula, yliopistonlehtori
Anna Eskola, tohtorikoulutettava
Eeva Hörkkö, tohtorikoulutettava
Susan Porkka, tohtorikoulutettava
Mari Sundström, tohtorikoulutettava
Heli Tirri, tohtorikoulutettava
Elina Uusitalo, tohtorikoulutettava
Inclusive and Special Education
Inclusive and special education studies focus on individual, community and societal levels. We acknowledge the importance to see need of support in wider context but not forgetting the individual factors. The research in this group varies from disability studies to immigrant studies, from medical model to social model and from early childhood to adulthood. We have both cross-sectional, longitudinal and intervention studies. Both quantitative and qualitative paradigms are represented.
Main research themes are as follows:
- Special education and inclusive school reform – values, policy and implementation in school level
- Social and emotional difficulties / challenging behavior
- Learning and learning difficulties
- Intervention studies
Tutkimusryhmän jäsenet
Marianna Heinonen, projektitutkija
Heli Ketovuori, tohtorikoulutettava
Jaana Kiviluote, Postdoc-tutkija
Joel Kivirauma, emeritusprofessori
Minna Kyttälä, apulaisprofessori
Paula Laakso, tohtorikoulutettava
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Miina Orell, tohtorikoulutettava
Päivi Pihlaja, dosentti, yliopistotutkija
Suvi Puolakka, projektitutkija
Piia af Ursin, erikoistutkija
Susanna Valkama, tohtorikoulutettava
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE:n johtaja
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen (CELE) johtoryhmä, kausi 1.1.2020–31.12.2022
Nimitetään
Uusimmat julkaisut
Behind the Practice: Finnish Early Childhood Education and Care Professionals’ Perceptions and Beliefs Concerning Children in Need of Social and Emotional Support (2022)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Erityisen tuen tarpeen merkitys nuorten aikuisten koulutuselämänkulun kerronnassa (2022)
Koulutuksen ja varhaiskasvatuksen tasa-arvo kuntapolitiikan keskiöön (2022)
Rethinking academic mobility through global challenges (2022)
(Vertaisarvioitu artikkeli kokoomateoksessa (A3))Previous Events
CELE research group Inclusive and Special Education seminar with Fulbright Scholar, Associate Professori Sean Wachsmuth, Minnesota State University, USA
9.15–9.30 Seminaarin avaus ja tutkimusryhmän esittely | apulaisprofessori Minna Kyttälä
9.30–10.30 Associate Professor Sean Wachsmuth: A Sample of American Intervention Research
10.30–11.00 Tohtorikoulutettava Marianna Heinonen: Sosiaalis-emotionaalinen tuen tarve – käsityksiä tutkimassa
11.00–11.30 Yliopistotutkija Anna-Maija Niemi: Erityisopetuksen ja erityisen tuen tarpeen merkitykset koulutuselämänkulun kerronnassa
11.30–12.00 Yliopistonlehtori Minna Saarinen: Itsenäisesti vai kavereiden perässä? Vertaissuhteet ja maahanmuuttotausta koulutusvalinnoissa
12.00–12.15 Tilaisuuden päätös.
Aamupäiväseminaari järjestetään etäseminaarina/ Join Zoom Meeting: https://utu.zoom.us/j/69125289759
Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE, University of Turku,
will organise 2nd December a discussion of UNESCO’s Futures of Education initiative report.
December 2, at 2–4 p.m. (EET) at the online-webinar
UNESCO will launch its long-awaited report 'Reimagining our futures together: a new social contract for education?' on 10th of November 2021. The UNESCO report asks us to rethink the ways in which knowledge, education and learning have the potential to address some of the most serious challenges we face in an increasingly complex, uncertain and fragile world. It expresses great confidence in education’s capacity to address issues of social fragmentation, strains to natural ecosystems, and threats to peaceful coexistence across cultural divides. While acknowledging that recent technological developments can enhance human welfare, the report also notes that these developments pose serious ethical concerns and challenges for governance. It invites us to reimagine a future in which a new social contract is negotiated, that puts education at the heart of our attempts to build peaceful, just, and sustainable futures for all.
How realistic is this agenda for transformation and how should we approach the work that needs to be done to realize the report’s bold aspirations?
You are most welcome to join a discussion of the challenges for education posed by this report, led by an international panel of experts:
Dr. Noah Sobe Senior Project Manager, UNESCO Futures of Education Initiative
Emeritus Professor and Visiting Professor Fazal Rizvi (University of Melbourne, University of Turku)
Professor Kristiina Brunila (University of Helsinki)
Academy Research Fellow Johanna Kallo (Academy of Finland, University of Turku).
Chair: Professor Piia Seppänen Director of Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE (University of Turku)
Programme
2 p.m. Event commences online
Dr. Noah Sobe: Introduction to the UNESCO report
Comments from Professor Fazal Rizvi, Professor Kristiina Brunila and
Academy Research Fellow Johanna Kallo
3:10 p.m. Questions from audience
4 p.m. Event concludes