Taideteoksesta heijastuu Educariumin ja Publicumin rakennukset.

Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE

CELE – kansainvälistä ja monitieteistä koulutustutkimusta

      Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä tutkitaan tasa-arvoisen ja inklusiivisen koulutuksen periaatteisiin nojaten, miten globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset  vaikuttavat koulutuspolitiikkaan ja koulutuksen käytäntöihin kansallisesti ja paikallisesti.

      Tutkimukselliset lähestymistavat:

      Kasvatussosiologia, vertaileva koulutustutkimus, koulutuspolitiikan tutkimus, korkeakoulutuksen tutkimus, aikuiskasvatus, erityispedagogiikka, nuorisotutkimus, sukupuolentutkimus ja kasvatushistoria.

      Tutkimusteemat:

      • Koulutuspolitiikka ja koulutuksen hallinta
      • Yhdenvertaisuus, osallisuus, kestävä kehitys ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus koulutuksessa
      • Koulutussiirtymät, koulutuspolut ja elinikäinen oppiminen
      • Globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset ja koulutus

      Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme

      Vertaileva ja kansainvälinen koulutus

      Vertailevan ja kansainvälisen koulutuksen tutkimusryhmä

      The emphasis of the work of the comparative and International education research group lies on guidance and supervision of doctoral theses, creation of scientific knowledge and construction of profound understanding in the field of comparative education. The salient aim of the research group is to support doctoral and postdoctoral research. The studies conducted within this research domain cover various topics from early childhood education to higher education, spread geographically across all continents and seek to contribute to the latest scientific discourses in comparative research.The group promotes scientific thinking and acquisition of advanced research skills, and, based on the foregoing, conducts in-depth research in the field of comparative and international education.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Johanna Kallo, tutkijatohtori

      Risto Rinne, emeritusprofessori

      Fazal Rizvi, vieraileva professori

      Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija

      Osku Haapasaari, projektitutkija

      Suvi Jokila, tutkijatohtori

      Adrita Ghosh, väitöskirjatutkija

      Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija

      Linda Hamoonga, väitöskirjatutkija

      Yoojin Kim, väitöskirjatutkija

      Larimatti Pynnönen, väitöskirjatutkija

      Tutkimusryhmästä väitelleitä

      Elizabeth Eta, KT

      Kalypso Filippou, KT, yliopistonlehtori

      Olli Suominen, KT

      Sevcan Hakyemez-Paul, KT

      Xingguo Zhou, KT

      Koulutuspolitiikka, koulutuksellinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus

      Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä

      Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.

      Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Tero Järvinen, professori

      Piia Seppänen, professori

      Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija

      Aino Nevalainen, väitöskirjatutkija

      Elina Nikula, väitöskirjatutkija

      Fazal Rizvi, vieraileva professori

      Heli Tirri, väitöskirjatutkija

      Iida Kiesi, väitöskirjatutkija

      Jaakko Honkanen, väitöskirjatutkija

      Jenni Tikkanen, tutkijatohtori

      Kaspian Herrala, väitöskirjatutkija

      Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja

      Larimatti Teelmäki, väitöskirjatutkija

      Mari Siipola, projektitutkija

      Markku Vanttaja, yliopistotutkija

      Nina Nivanaho, väitöskirjatutkija

      Piia af Ursin, erikoistutkija, tutkimuskoordinaattori

      Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja

      Suvi Jokila, tutkijatohtori

      Taina Heinonen, väitöskirjatutkija

      Terhi Pasu, projektitutkija, väitöskirjatutkija

      Korkeakoulutus ja aikuiskasvatus

      Korkeakoulutuksen ja aikuiskasvatuksen -tutkimusryhmä

      Tutkimusryhmä kokoaa yhteen tutkijoita, jotka ovat kiinnostuneita aikuiskasvatuksesta ja korkeakoulututkimuksesta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Eri muodoissa ja tasoilla tapahtuvaa koulutusta tarkastellaan monipuolisesti sosiaalisessa, kulttuurisessa ja poliittisessa kontekstissa. Globaali ja kansallinen koulutuspolitiikka ja sosiaaliset muutokset muodostavat ryhmässä tehtävälle tutkimukselle tärkeän kontekstin. Teoreettisesti, tutkimus perustuu sosiologisiin, historiallisiin ja sosio-kultuurisiin tutkimusperinteisiin sekä koulutuspolitiikan tutkimukseen. Tutkimusta tehdään sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä, ja tarkastellaan erityisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä.

      Tärkeimmät tutkimusalueet:

      1) Korkeakoulupolitiikka ja elinikäinen oppiminen

      2) Koulutukseen pääsy ja osallistuminen koulutukseen

      3) Opiskeluun kiinnittyminen ja toimijuus

      4) Koulutuspolut ja uratrajektorit

      5) Työelämätutkimus ja akateeminen työ

      6) Hallinnan tutkimus ja ideaalisubjektien rakentuminen koulutuskonteksteissa ja yhteiskunnassa laajemmin

      AHE -tutkimusryhmä tukee erityisesti väitöskirjatutkijoita ja post doc -tutkijoita akateemisessa julkaisemisessa ja tutkimustulosten levittämisessä laajemmalle yleisölle.


      Projektit

      Meneillään olevat projektit:

      Living on the Edge: Lifelong learning, Governmentality and the Production of Neurotic Citizen (ONELLL), 2020-2024

      Äskettäin päättyneitä projekteja:

      Changing University Institution and Equalities in Academic Work, 2021-2022

      Higher Education Graduates' Employability and Social Positioning in the Labour Market (HighEmploy), 2018-2022

      Alternative Paths to University (TRY), 2018-2020


      Tutkimusryhmän jäsenet

      Ulpukka Isopahkala-Bouret, professori

      Arto Jauhiainen, professori

      Päivi Siivonen, apulaisprofessori

      Heikki Silvennoinen, professori

      Masroor Alam, väitöskirjatutkija

      Paulina Chavez Rodrigues, väitöskirjatutkija

      Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija

      Kalypso Filippou, yliopistonlehtori

      Nina Haltia, tutkijatohtori

      Annukka Jauhiainen, lehtori

      Suvi Jokila, tutkijatohtori

      Anna Jolkkonen, väitöskirjatutkija

      Yoojin Kim, väitöskirjatutkija

      Heikki Kinnari, erikoistutkija

      Meri Kotamäki, väitöskirjatutkija

      Hanna Laalo, tutkijatohtori

      Mervi Lahtomaa, väitöskirjatutkija

      Anne Laiho, yliopistonlehtori

      Outi Lietzén, väitöskirjatutkija

      Hanna Nori, yliopistotutkija

      Raakel Plamper, väitöskirjatutkija

      Sangge Qi, väitöskirjatutkija

      Tiina Tuijula, yliopistonlehtori

      Markku Vanttaja, yliopistotutkija

      Somang Yeo, väitöskirjatutkija

      Inklusiivinen ja erityiskasvatus

      Inklusiivinen ja erityiskasvatus

      Ryhmämme tutkimus kohdistuu osallisuuteen ja erilaisiin tuen käytäntöihin niin yhteiskunnan instituutioissa kuin yksilöiden elämänkulun eri vaiheissa ja eri alueilla. Moninaisen yhteiskunnan ja tuen ilmiöitä tarkastellaan erityispedagogisista, kasvatuspsykologisista, koulutussosiologisista ja yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen näkökulmista. Ryhmämme tutkimus on monitieteistä ja metodologisesti hyödynnämme sekä laadullisia että määrällisiä lähestymistapoja.

      Ryhmässämme on eri tutkijanuran vaiheessa olevia tutkijoita. Ryhmän jäsenet hakevat aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja osallistuvat kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan sekä yhteistyöhön erilaisten sidosryhmien kanssa. Tutkimustuloksista tiedotamme aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla foorumeilla.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Minna Kyttälä, apulaisprofessori

      Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija

      Joel Kivirauma, emeritusprofessori

      Minna Saarinen, yliopistonlehtori

      Marianna Heinonen, yliopisto-opettaja, väitöstutkija

      Johanna Mäki-Havulinna, yliopisto-opettaja

      Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja

      Outi Arvola, post-doc tutkija

      Milla rantamäki, projektitutkija, väitöskirjatutkija

      Susanna Valkama, väitöskirjatutkija

      Paula Laakso, väitöskirjatutkija

      Marja Junttila, väitöskirjatutkija

      Laura Heimo, väitöskirjatutkija

      Maija Gerke, väitöskirjatutkija

      Tutkimusaiheita kootusti

      CELEssä tutkittavia aiheita ovat muun muassa:

      • Alueellinen, koulujen välinen ja sisäinen eriytyminen
      • Oppilasvalikoinnin ja -valinnan politiikat ja käytännöt
      • Oppimistulosten rakentuminen (eurooppalaisessa vertailussa)
      • Koulutuksen yksityistäminen ja kaupallistuminen, koulutusliiketoiminta
      • Kansainväliset järjestöt ja niiden tulevaisuusajattelu, ennakoiva hallinta
      • Yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja siirtymät koulutuksesta työelämään
      • Opiskelijaliikkuvuus ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen
      • Elinikäinen oppiminen riskiyhteiskunnassa

      Uusimmat julkaisut

      Jotain vanhaa, jotain uutta (2023)

      e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
      Rämä Irene, Kyttälä Minna
      (Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))

      Previous Events

      Moninaista tutkimusta erityispedagogiikassa - Diverse research in special education 10.11.2021

      CELE research group Inclusive and Special Education seminar with Fulbright Scholar, Associate Professori Sean Wachsmuth, Minnesota State University, USA

      9.15–9.30 Seminaarin avaus ja tutkimusryhmän esittely | apulaisprofessori Minna Kyttälä

      9.30–10.30 Associate Professor Sean Wachsmuth: A Sample of American Intervention Research

      10.30–11.00 Tohtorikoulutettava Marianna Heinonen: Sosiaalis-emotionaalinen tuen tarve – käsityksiä tutkimassa

      11.00–11.30 Yliopistotutkija Anna-Maija Niemi: Erityisopetuksen ja erityisen tuen tarpeen merkitykset koulutuselämänkulun kerronnassa

      11.30–12.00 Yliopistonlehtori Minna Saarinen: Itsenäisesti vai kavereiden perässä? Vertaissuhteet ja maahanmuuttotausta koulutusvalinnoissa

      12.00–12.15 Tilaisuuden päätös.

      Aamupäiväseminaari järjestetään etäseminaarina/ Join Zoom Meeting: https://utu.zoom.us/j/69125289759

      Can education help us to build peaceful, just, and sustainable futures for all

      Programme of the webinar - plain text below.

      Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE, University of Turku,
      will organise 2nd December a discussion of UNESCO’s Futures of Education initiative report.

      December 2, at 2–4 p.m. (EET) at the online-webinar

      UNESCO will launch its long-awaited report 'Reimagining our futures together: a new social contract for education?' on 10th of November 2021. The UNESCO report asks us to rethink the ways in which knowledge, education and learning have the potential to address some of the most serious challenges we face in an increasingly complex, uncertain and fragile world. It expresses great confidence in education’s capacity to address issues of social fragmentation, strains to natural ecosystems, and threats to peaceful coexistence across cultural divides. While acknowledging that recent technological developments can enhance human welfare, the report also notes that these developments pose serious ethical concerns and challenges for governance. It invites us to reimagine a future in which a new social contract is negotiated, that puts education at the heart of our attempts to build peaceful, just, and sustainable futures for all.

      How realistic is this agenda for transformation and how should we approach the work that needs to be done to realize the report’s bold aspirations?


      You are most welcome to join a discussion of the challenges for education posed by this report, led by an international panel of experts:

      Dr. Noah Sobe Senior Project Manager, UNESCO Futures of Education Initiative

      Emeritus Professor and Visiting Professor Fazal Rizvi (University of Melbourne, University of Turku)

      Professor Kristiina Brunila (University of Helsinki)

      Academy Research Fellow Johanna Kallo (Academy of Finland, University of Turku).

      Chair: Professor Piia Seppänen Director of Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE (University of Turku)

      Programme

      2 p.m. Event commences online
      Dr. Noah Sobe: Introduction to the UNESCO report
      Comments from Professor Fazal Rizvi, Professor Kristiina Brunila and
      Academy Research Fellow Johanna Kallo

      3:10 p.m. Questions from audience

      4 p.m. Event concludes

      CELE’s 20th Anniversary 3rd December 2021 3rd Dec

      CELE anniversary invitation, text as plain text below.

      3rd December at Educarium EDU 3 (Assistentinkatu 5)

      10–11 My CELE friends: Get to know your colleagues
      - explore the halls of 3rd Educarium and learn something new about your "CELE friends" by visiting
      their doors | Ystäväkirjat ovilla
      Open doors at CELE library & meeting room

      12.00 Opening | Director of CELE, Professor Piia Seppänen

      12.15 Lecture: Risk Society and Prospects of Lifelong Learning | Visiting Professor Fazal Rizvi (join online)

      13.45 Professor talk: Koulutuskilvoittelu tasa-arvon haasteena – Positional competition is a challenge for egalitarian education | Professor Ulpukka Isopahkala-Bouret

      14.00 Coffee

      14.30 Book projects with national and international collaborators of CELE - Introducing three edited book projects (join online)

       14.30–15.00 Fazal Rizvi, Bob Lingard and Risto Rinne (eds.) 2022: Reimagining globalization and education policy (Routledge)

      15.00–15.30 Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko and Sonja Kosunen (eds.) 2022: Finland’s Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling (Springer)

      15.30–16.00 Päivi Siivonen, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Michael Tomlinson, Maija Korhonen, Nina Haltia and Katri Komulainen (eds.) tba: Rethinking graduate employability in context. Discourse, policy and practice (Palgrave Macmillan)

      16.00 Closing