Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE
CELEssä tehdään monitieteistä vertailevaa elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusta.
CELEllä on maailmalla tunnustettu ja Suomessa johtava asema elinikäisen oppimisen, koulutuspolitiikan ja kansainvälisen vertailevan koulutustutkimuksen kentillä.
Tutkimuksemme painopistealueita ovat:
- kasvatussosiologia
- koulutuspolitiikka
- vertaileva kansainvälinen koulutustutkimus
- korkeakoulututkimus
- elinikäinen oppiminen ja aikuiskasvatus
- kasvatuksen historia
Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme
Comparative and International Education Research Group (CIERG)
The emphasis of the work of the CIERG lies on guidance and supervision of doctoral theses, creation of scientific knowledge and construction of profound understanding in the field of comparative education. The salient aim of the research group is to support doctoral and postdoctoral research. The studies conducted within this research domain cover various topics from early childhood education to higher education, spread geographically across all continents and seek to contribute to the latest scientific discourses in comparative research.The group promotes scientific thinking and acquisition of advanced research skills, and, based on the foregoing, conducts in-depth research in the field of comparative and international education.
Tutkimusryhmän jäsenet
Johanna Kallo, tutkijatohtori
Risto Rinne, professori
Elizabeth Eta, KT
Gabriel Ezechukwu, tohtorikoulutettava
Kalypso Filippou, KT
Suvi Jokila, tohtorikoulutettava
Hannu Simola, emeritusprofessori
Olli Suominen, tohtorikoulutettava
Xingguo Zhou, KT
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Adrita Ghosh, tohtorikoulutettava
Larimatti Teelmäki, tohtorikoulutettava
Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä
Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.
Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.
Tutkimusryhmässä on lukuisten yksittäisten tutkimushankkeiden lisäksi tällä hetkellä käynnissä kaksi laajempaa kansainvälistä, Suomea Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta (2017-2021):
- Education Systems, Learning and Social Change: A Comparative Longitudinal Study on Young People’s Educational Trajectories and Learning of the 21st Century Skills in Europe, Australia, South America and North America (EduSys). / Koulutusjärjestelmät, oppiminen ja yhteiskunnallinen muutos: vertaileva pitkittäistutkimus nuorten koulutuspoluista ja uuden vuosituhannen taitojen oppimisesta Euroopassa, Australiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa (EduSys). Hankkeen vastuullinen johtaja:Professori Tero Järvinen.
- Hollowing Out of Public Education Systems? Private Actors in Compulsory Schooling in Finland, Sweden and New Zealand (HOPES). / Julkisten koulujärjestelmien koverrus? Yksityiset toimijat oppivelvollisuuskoulussa Suomessa, Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa (HOPES) Hankkeen vastuullinen johtaja: Professori Piia Seppänen.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tero Järvinen, professori
Piia Seppänen, professori
Anna-Kaisa Berisha, tohtorikoulutettava
Taina Heinonen, tohtorikoulutettava
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Mira Kalalahti, kollegiumtutkija
Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja
Aino Nevalainen, tohtorikoulutettava
Elina Nikula, tohtorikoulutettava
Jenni Tikkanen, erikoistutkija
Piia af Ursin, erikoistutkija
Markku Vanttaja, yliopistotutkija
Junghyun Yoon, KT
Lisbeth Lundahl, vieraileva professori
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Linda Rönnberg, erikoistutkija
University and Higher Education -tutkimusryhmä
The research group gathers together researchers who are interested in higher education in the societal, political and cultural context from national and international perspective. HE in its different forms and levels is examined in the context of global and national higher education policy and politics as well as in the context of transformations and organisational change of HE institutions. Theoretically the research relies on the policy studies, socio-historical and sociocultural research traditions as well as practice theory. Both quantitative and qualitative methods are applied versatilely. The main research fields cover 1) HE policy and governance, 2) Academic work, 3) Access and widening the participation in HE, 4) Student engagement and agency, 5) Graduate employability and labour market trajectories.
The group promotes doctoral thesis writing, publishing, postdoctoral careers and disseminates research results.
The research group is host to one research project (HighEmploy) funded by the Academy of Finland for 2018–2022 and one sub development project (TRY) funded by the Ministry of Education and Culture of Finland for 2018–2020
- Korkeakoulutettujen työllistettävyys ja sosiaalinen positioituminen työmarkkinoilla (HighEmploy). PI: Apulaisprofessori Ulpukka Isopahkala-Bouret
- Toinen reitti yliopistoon (TRY). PI: Professori Arto Jauhiainen. Projektipäällikkö: Tutkijatohtori Nina Haltia.
Tutkimusryhmän jäsenet
Arto Jauhiainen, professori
Ulpukka Isopahkala-Bouret, apulaisprofessori
Annukka Jauhiainen, lehtori
Hanna Laalo, tohtorikoulutettava
Raakel Plamper, tohtorikoulutettava
Hanna Nori, yliopistotutkija
Marja Peura, tohtorikoulutettava
Kristiina Ojala, tutkijatohtori
Mikko Aro, tutkijatohtori
Yoojin Kim, tohtorikoulutettava
Mervi Lahtomaa, projektitutkija
Adult Life -tutkimusryhmä
CELEn tutkijat ovat harjoittaneet aikuiskoulutustutkimusta 1980-luvulta lähtien niin historiallisilla ja rekisteriaineistoilla kuin survey-tutkimuksenkin menetelmillä. CELEn piirissä tehtävän aikuiskoulutuksen, elinikäisen oppimisen ja työelämän (Adult Education, Lifelong Learning and Working Life) tutkimus ymmärtää tutkimuskohteensa laaja-alaisesti, historiantutkimuksen, sosiologian ja koulutuspolitiikan tutkimuksen lähestymistavoilla. Tutkimuskohteena eivät ole vain aikuisten koulutusmuodot ja oppiminen. Nykyään aikuiseen – kansalaisen tietoihin ja taitoihin, ajatteluun ja toimintaan – kohdistuu monenlaisia odotuksia, vaatimuksia ja vaikutusyrityksiä. Aikuiselta edellytetään jatkuvasti muuttuvia tietoja, taitoja ja asenteita niin työntekijänä, kuluttajana ja poliittisena toimijana sekä perheen ja monien muiden yhteisöjen jäsenenä. Adult Life -tutkimusryhmä lähestyy näitä muuttuvia – ja monesti keskenään ristiriitaisia – vaatimuksia ja elinikäistä oppimista useista näkökulmista. Yhtäältä tutkitaan eri yhteiskuntaluokissa ja erilaisissa sosiokulttuurisissa oloissa elävien kansalaisten oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia ja -tarpeita. Toisaalta elinikäistä oppimista ja elinikäisen oppimisen politiikoita tutkitaan hallinnan analytiikan välineillä, jolloin elinikäinen oppiminen vaatimuksineen näyttäytyy väestöjen ja subjektien hallintana, ajattelun ja toiminnan sääntelynä. Adult Life -tutkimusryhmä seuraa aktiivisesti harjoitettua elinikäisen oppimisen politiikkaa niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Heikki Silvennoinen, professori
Nina Haltia, tutkijatohtori
Heikki Kinnari, tohtorikoulutettava
Anne Laiho, yliopistonlehtori
Outi Lietzén, tohtorikoulutettava
Tiina Tuijula, yliopistonlehtori
Anna Eskola, tohtorikoulutettava
Eeva Hörkkö, tohtorikoulutettava
Susan Porkka, tohtorikoulutettava
Mari Sundström, tohtorikoulutettava
Heli Tirri, tohtorikoulutettava
Elina Uusitalo, tohtorikoulutettava
Inclusive and Special Education
Inclusive and special education studies focus on individual, community and societal levels. We acknowledge the importance to see need of support in wider context but not forgetting the individual factors. The research in this group varies from disability studies to immigrant studies, from medical model to social model and from early childhood to adulthood. We have both cross-sectional, longitudinal and intervention studies. Both quantitative and qualitative paradigms are represented.
Main research themes are as follows:
- Special education and inclusive school reform – values, policy and implementation in school level
- Social and emotional difficulties / challenging behavior
- Learning and learning difficulties
- Intervention studies
Tutkimusryhmän jäsenet
Päivi Pihlaja, dosentti, yliopistotutkija
Joel Kivirauma, emeritusprofessori
Marianna Heinonen, projektitutkija
Heli Ketovuori, tohtorikoulutettava
Jaana Kiviluote, Postdoc-tutkija
Minna Kyttälä, apulaisprofessori
Paula Laakso, tohtorikoulutettava
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Miina Orell, tohtorikoulutettava
Suvi Puolakka, projektitutkija
Piia af Ursin, erikoistutkija
Susanna Valkama, tohtorikoulutettava
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE:n johtaja
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen (CELE) johtoryhmä, kausi 1.1.2020–31.12.2022
Nimitetään