Taideteoksesta heijastuu Educariumin ja Publicumin rakennukset.

Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE

CELE – kansainvälistä ja monitieteistä koulutustutkimusta

Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä tutkitaan tasa-arvoisen ja inklusiivisen koulutuksen periaatteisiin nojaten, miten globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset  vaikuttavat koulutuspolitiikkaan ja koulutuksen käytäntöihin kansallisesti ja paikallisesti.

Tutkimukselliset lähestymistavat:

Kasvatussosiologia, vertaileva koulutustutkimus, koulutuspolitiikan tutkimus, korkeakoulutuksen tutkimus, aikuiskasvatus, erityispedagogiikka, nuorisotutkimus, sukupuolentutkimus ja kasvatushistoria.

Tutkimusteemat:

  • Koulutuspolitiikka ja koulutuksen hallinta
  • Yhdenvertaisuus, osallisuus, kestävä kehitys ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus koulutuksessa
  • Koulutussiirtymät, koulutuspolut ja elinikäinen oppiminen
  • Globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset ja koulutus

Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme

Vertaileva ja kansainvälinen koulutus

Vertailevan ja kansainvälisen koulutuksen tutkimusryhmä

The emphasis of the work of the comparative and International education research group lies on guidance and supervision of doctoral theses, creation of scientific knowledge and construction of profound understanding in the field of comparative education. The salient aim of the research group is to support doctoral and postdoctoral research. The studies conducted within this research domain cover various topics from early childhood education to higher education, spread geographically across all continents and seek to contribute to the latest scientific discourses in comparative research.The group promotes scientific thinking and acquisition of advanced research skills, and, based on the foregoing, conducts in-depth research in the field of comparative and international education.

Tutkimusryhmän jäsenet

Tutkimusryhmän vetäjät:

Johanna Kallo, tutkijatohtori

Suvi Jokila, tutkijatohtori

 

Risto Rinne, emeritusprofessori

Fazal Rizvi, vieraileva professori

Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija

Osku Haapasaari, projektitutkija

Adrita Ghosh, väitöskirjatutkija

Linda Hamoonga, väitöskirjatutkija

Xingguo Zhou, erikoistutkija

Yoojin Kim, väitöskirjatutkija

Larimatti Pynnönen, väitöskirjatutkija

Tutkimusryhmästä väitelleitä

Elizabeth Eta, KT

Kalypso Filippou, KT, yliopistonlehtori

Olli Suominen, KT

Sevcan Hakyemez-Paul, KT

Koulutuspolitiikka, koulutuksellinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus

Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä

Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.

Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.

Tutkimusryhmän jäsenet

Tutkimusryhmän vetäjät:

Tero Järvinen, professori

Piia Seppänen, professori

 

Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija

Aino Nevalainen, väitöskirjatutkija

Elina Nikula, väitöskirjatutkija

Fazal Rizvi, vieraileva professori

Heli Tirri, väitöskirjatutkija

Iida Kiesi, väitöskirjatutkija

Jaakko Honkanen, väitöskirjatutkija

Jenni Tikkanen, tutkijatohtori

Kaspian Herrala, väitöskirjatutkija

Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja

Larimatti Pynnönen, väitöskirjatutkija

Mari Siipola, projektitutkija

Markku Vanttaja, yliopistotutkija

Nina Nivanaho, väitöskirjatutkija

Piia Åminne, erikoistutkija, tutkimuskoordinaattori

Päivi Naumanen, erikoistutkija

Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja

Suvi Jokila, tutkijatohtori

Taina Heinonen, väitöskirjatutkija

Terhi Pasu, projektitutkija, väitöskirjatutkija

Xingguo Zhou, erikoistutkija

Korkeakoulutus ja aikuiskasvatus

Korkeakoulutuksen ja aikuiskasvatuksen -tutkimusryhmä

Tutkimusryhmä kokoaa yhteen tutkijoita, jotka ovat kiinnostuneita aikuiskasvatuksesta ja korkeakoulututkimuksesta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Eri muodoissa ja tasoilla tapahtuvaa koulutusta tarkastellaan monipuolisesti sosiaalisessa, kulttuurisessa ja poliittisessa kontekstissa. Globaali ja kansallinen koulutuspolitiikka ja sosiaaliset muutokset muodostavat ryhmässä tehtävälle tutkimukselle tärkeän kontekstin. Teoreettisesti, tutkimus perustuu sosiologisiin, historiallisiin ja sosio-kultuurisiin tutkimusperinteisiin sekä koulutuspolitiikan tutkimukseen. Tutkimusta tehdään sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä, ja tarkastellaan erityisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä.

Tärkeimmät tutkimusalueet:

1) Korkeakoulupolitiikka ja elinikäinen oppiminen

2) Koulutukseen pääsy ja osallistuminen koulutukseen

3) Opiskeluun kiinnittyminen ja toimijuus

4) Koulutuspolut ja uratrajektorit

5) Työelämätutkimus ja akateeminen työ

6) Hallinnan tutkimus ja ideaalisubjektien rakentuminen koulutuskonteksteissa ja yhteiskunnassa laajemmin

AHE -tutkimusryhmä tukee erityisesti väitöskirjatutkijoita ja post doc -tutkijoita akateemisessa julkaisemisessa ja tutkimustulosten levittämisessä laajemmalle yleisölle.


Projektit

Meneillään olevat projektit:

Living on the Edge: Lifelong learning, Governmentality and the Production of Neurotic Citizen (ONELLL), 2020-2024

Äskettäin päättyneitä projekteja:

Changing University Institution and Equalities in Academic Work, 2021-2022

Higher Education Graduates' Employability and Social Positioning in the Labour Market (HighEmploy), 2018-2022

Alternative Paths to University (TRY), 2018-2020


Tutkimusryhmän jäsenet

Tutkimusryhmän vetäjät:

Ulpukka Isopahkala-Bouret, professori

Päivi Siivonen, apulaisprofessori

 

Arto Jauhiainen, emeritusprofessori

Heikki Silvennoinen, professori

Masroor Alam, väitöskirjatutkija

Paulina Chavez Rodrigues, väitöskirjatutkija

Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija

Kalypso Filippou, yliopistonlehtori

Nina Haltia, tutkijatohtori

Annukka Jauhiainen, lehtori

Suvi Jokila, tutkijatohtori

Anna Jolkkonen, väitöskirjatutkija

Yoojin Kim, väitöskirjatutkija

Heikki Kinnari, erikoistutkija

Meri Kotamäki, väitöskirjatutkija

Hanna Laalo, tutkijatohtori

Mervi Lahtomaa, väitöskirjatutkija

Anne Laiho, yliopistonlehtori

Outi Lietzén, väitöskirjatutkija

Hanna Nori, yliopistotutkija

Raakel Plamper, väitöskirjatutkija

Sangge Qi, väitöskirjatutkija

Tiina Tuijula, yliopistonlehtori

Markku Vanttaja, yliopistotutkija

Somang Yeo, väitöskirjatutkija

Inklusiivinen ja erityiskasvatus

Inklusiivinen ja erityiskasvatus

Ryhmämme tutkimus kohdistuu osallisuuteen ja erilaisiin tuen käytäntöihin niin yhteiskunnan instituutioissa kuin yksilöiden elämänkulun eri vaiheissa ja eri alueilla. Moninaisen yhteiskunnan ja tuen ilmiöitä tarkastellaan erityispedagogisista, kasvatuspsykologisista, koulutussosiologisista ja yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen näkökulmista. Ryhmämme tutkimus on monitieteistä ja metodologisesti hyödynnämme sekä laadullisia että määrällisiä lähestymistapoja.

Ryhmässämme on eri tutkijanuran vaiheessa olevia tutkijoita. Ryhmän jäsenet hakevat aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja osallistuvat kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan sekä yhteistyöhön erilaisten sidosryhmien kanssa. Tutkimustuloksista tiedotamme aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla foorumeilla.

Tutkimusryhmän jäsenet

Tutkimusryhmän vetäjät:

Minna Kyttälä, professori

Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija

 

Joel Kivirauma, emeritusprofessori

Minna Saarinen, yliopistonlehtori

Marianna Heinonen, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija

Linda Maria Laaksonen, yliopisto-opettaja

Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja

Anniina Eklöf, väitöskirjatutkija

Maija Gerke, väitöskirjatutkija

Laura Heimo, väitöskirjatutkija

Anna Jolkkonen, väitöskirjatutkija

Marja Junttila, väitöskirjatutkija

Marianna Kostiainen, väitöskirjatutkija

Paula Laakso, väitöskirjatutkija

Aija laaksonen, väitöskirjatutkija

Karoliina Lehtinen, väitöskirjatutkija

Henna Pirhonen, väitöskirjatutkija

Susanna Valkama, väitöskirjatutkija

Tutkimusaiheita kootusti

CELEssä tutkittavia aiheita ovat muun muassa:

  • Alueellinen, koulujen välinen ja sisäinen eriytyminen
  • Oppilasvalikoinnin ja -valinnan politiikat ja käytännöt
  • Oppimistulosten rakentuminen (eurooppalaisessa vertailussa)
  • Koulutuksen yksityistäminen ja kaupallistuminen, koulutusliiketoiminta
  • Kansainväliset järjestöt ja niiden tulevaisuusajattelu, ennakoiva hallinta
  • Yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja siirtymät koulutuksesta työelämään
  • Opiskelijaliikkuvuus ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen
  • Elinikäinen oppiminen riskiyhteiskunnassa

Uusimmat julkaisut

Toteutuuko korkeakoulutuksen tasa-arvo? (2024)

Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
Haltia, Nina; Nori, Hanna; Souto, Anne-Mari
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )

Previous Events

16.9.–20.9. Critical Conversations about the Emerging Challenges in Education

 

Moninaista tutkimusta erityispedagogiikassa - Diverse research in special education 10.11.2021

CELE research group Inclusive and Special Education seminar with Fulbright Scholar, Associate Professori Sean Wachsmuth, Minnesota State University, USA

9.15–9.30 Seminaarin avaus ja tutkimusryhmän esittely | apulaisprofessori Minna Kyttälä

9.30–10.30 Associate Professor Sean Wachsmuth: A Sample of American Intervention Research

10.30–11.00 Tohtorikoulutettava Marianna Heinonen: Sosiaalis-emotionaalinen tuen tarve – käsityksiä tutkimassa

11.00–11.30 Yliopistotutkija Anna-Maija Niemi: Erityisopetuksen ja erityisen tuen tarpeen merkitykset koulutuselämänkulun kerronnassa

11.30–12.00 Yliopistonlehtori Minna Saarinen: Itsenäisesti vai kavereiden perässä? Vertaissuhteet ja maahanmuuttotausta koulutusvalinnoissa

12.00–12.15 Tilaisuuden päätös.

Aamupäiväseminaari järjestetään etäseminaarina/ Join Zoom Meeting: https://utu.zoom.us/j/69125289759

Can education help us to build peaceful, just, and sustainable futures for all

Programme of the webinar - plain text below.

Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE, University of Turku,
will organise 2nd December a discussion of UNESCO’s Futures of Education initiative report.

December 2, at 2–4 p.m. (EET) at the online-webinar

UNESCO will launch its long-awaited report 'Reimagining our futures together: a new social contract for education?' on 10th of November 2021. The UNESCO report asks us to rethink the ways in which knowledge, education and learning have the potential to address some of the most serious challenges we face in an increasingly complex, uncertain and fragile world. It expresses great confidence in education’s capacity to address issues of social fragmentation, strains to natural ecosystems, and threats to peaceful coexistence across cultural divides. While acknowledging that recent technological developments can enhance human welfare, the report also notes that these developments pose serious ethical concerns and challenges for governance. It invites us to reimagine a future in which a new social contract is negotiated, that puts education at the heart of our attempts to build peaceful, just, and sustainable futures for all.

How realistic is this agenda for transformation and how should we approach the work that needs to be done to realize the report’s bold aspirations?


You are most welcome to join a discussion of the challenges for education posed by this report, led by an international panel of experts:

Dr. Noah Sobe Senior Project Manager, UNESCO Futures of Education Initiative

Emeritus Professor and Visiting Professor Fazal Rizvi (University of Melbourne, University of Turku)

Professor Kristiina Brunila (University of Helsinki)

Academy Research Fellow Johanna Kallo (Academy of Finland, University of Turku).

Chair: Professor Piia Seppänen Director of Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE (University of Turku)

Programme

2 p.m. Event commences online
Dr. Noah Sobe: Introduction to the UNESCO report
Comments from Professor Fazal Rizvi, Professor Kristiina Brunila and
Academy Research Fellow Johanna Kallo

3:10 p.m. Questions from audience

4 p.m. Event concludes

CELE’s 20th Anniversary 3rd December 2021 3rd Dec

3rd December at Educarium EDU 3 (Assistentinkatu 5)

10–11 My CELE friends: Get to know your colleagues
- explore the halls of 3rd Educarium and learn something new about your "CELE friends" by visiting
their doors | Ystäväkirjat ovilla
Open doors at CELE library & meeting room

12.00 Opening | Director of CELE, Professor Piia Seppänen

12.15 Lecture: Risk Society and Prospects of Lifelong Learning | Visiting Professor Fazal Rizvi (join online)

13.45 Professor talk: Koulutuskilvoittelu tasa-arvon haasteena – Positional competition is a challenge for egalitarian education | Professor Ulpukka Isopahkala-Bouret

14.00 Coffee

14.30 Book projects with national and international collaborators of CELE - Introducing three edited book projects (join online)

14.30–15.00 Fazal Rizvi, Bob Lingard and Risto Rinne (eds.) 2022: Reimagining globalization and education policy (Routledge)

15.00–15.30 Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko and Sonja Kosunen (eds.) 2022: Finland’s Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling (Springer)

15.30–16.00 Päivi Siivonen, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Michael Tomlinson, Maija Korhonen, Nina Haltia and Katri Komulainen (eds.) tba: Rethinking graduate employability in context. Discourse, policy and practice (Palgrave Macmillan)

16.00 Closing