Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE

CELEssä tehdään monitieteistä vertailevaa elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusta.

      CELEllä on maailmalla tunnustettu ja Suomessa johtava asema elinikäisen oppimisen, koulutuspolitiikan ja kansainvälisen vertailevan koulutustutkimuksen kentillä.

      Tutkimuksemme painopistealueita ovat:

      • kasvatussosiologia
      • koulutuspolitiikka
      • vertaileva kansainvälinen koulutustutkimus
      • korkeakoulututkimus
      • elinikäinen oppiminen ja aikuiskasvatus
      • kasvatuksen historia

      Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme

      Comparative and International Education

      Comparative and International Education Research Group (CIERG)

      The emphasis of the work of the CIERG lies on guidance and supervision of doctoral theses, creation of scientific knowledge and construction of profound understanding in the field of comparative education. The salient aim of the research group is to support doctoral and postdoctoral research. The studies conducted within this research domain cover various topics from early childhood education to higher education, spread geographically across all continents and seek to contribute to the latest scientific discourses in comparative research.The group promotes scientific thinking and acquisition of advanced research skills, and, based on the foregoing, conducts in-depth research in the field of comparative and international education.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Johanna Kallo, tutkijatohtori

      Risto Rinne, professori

      Elizabeth Eta, projektitutkija

      Gabriel Ezechukwu, tohtorikoulutettava

      Kalypso Filippou, tohtorikoulutettava

      Sevcan Hakyemez-Paul, tohtorikoulutettava

      Suvi Jokila, tohtorikoulutettava

      Hannu Simola, professori

      Olli Suominen, tohtorikoulutettava

      Xingguo Zhou, tohtorikoulutettava

      Fazal Rizvi, vieraileva professori

      Adrita Ghosh, tohtorikoulutettava

      Larimatti Teelmäki, tohtorikoulutettava

       

       

      Koulutuspolitiikka, koulutuksellinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus

      Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä

      Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.

      Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.

      Tutkimusryhmässä on lukuisten yksittäisten tutkimushankkeiden lisäksi tällä hetkellä käynnissä kaksi laajempaa kansainvälistä, Suomea Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta (2017-2021):

      • Education Systems, Learning and Social Change: A Comparative Longitudinal Study on Young People’s Educational Trajectories and Learning of the 21st Century Skills in Europe, Australia, South America and North America (EduSys). / Koulutusjärjestelmät, oppiminen ja yhteiskunnallinen muutos: vertaileva pitkittäistutkimus nuorten koulutuspoluista ja uuden vuosituhannen taitojen oppimisesta Euroopassa, Australiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa (EduSys). Hankkeen vastuullinen johtaja: Apulaisprofessori Tero Järvinen.
      • Hollowing Out of Public Education Systems? Private Actors in Compulsory Schooling in Finland, Sweden and New Zealand (HOPES). / Julkisten koulujärjestelmien koverrus? Yksityiset toimijat oppivelvollisuuskoulussa Suomessa, Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa (HOPES) Hankkeen vastuullinen johtaja: Professori Piia Seppänen.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Tero Järvinen, apulaisprofessori

      Piia Seppänen, professori

      Anna-Kaisa Berisha, tohtorikoulutettava

      Taina Heinonen, tohtorikoulutettava

      Sonia Lempinen, tutkijatohtori

      Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja

      Marja-Liisa Mäkelä, tohtorikoulutettava

      Aino Nevalainen, tohtorikoulutettava

      Elina Nikula, yliopisto-opettaja

      Jenni Tikkanen, projektitutkija

      Piia af Ursin, erikoistutkija

      Markku Vanttaja, yliopistotutkija

      Junghyun Yoon, tohtorikoulutettava

      Lisbeth Lundahl, vieraileva professori

      Fazal Rizvi, vieraileva professori

      Linda Rönnberg, erikoistutkija

      University and Higher Education

      University and Higher Education -tutkimusryhmä

      The research group gathers together researchers who are interested in higher education in the societal, political and cultural context from national and international perspective. HE in its different forms and levels is examined in the context of global and national higher education policy and politics as well as in the context of transformations and organisational change of HE institutions. Theoretically the research relies on the policy studies, socio-historical and sociocultural research traditions as well as practice theory. Both quantitative and qualitative methods are applied versatilely. The main research fields cover 1) HE policy and governance, 2) Academic work, 3) Access and widening the participation in HE, 4) Student engagement and agency, 5) Graduate employability and labour market trajectories.

      The group promotes doctoral thesis writing, publishing, postdoctoral careers and disseminates research results.

      The research group is host to one research project (HighEmploy) funded by the Academy of Finland for 2018–2022 and one sub development project (TRY) funded by the Ministry of Education and Culture of Finland for 2018–2020

      • Korkeakoulutettujen työllistettävyys ja sosiaalinen positioituminen työmarkkinoilla (HighEmploy). PI: Apulaisprofessori Ulpukka Isopahkala-Bouret
      • Toinen reitti yliopistoon (TRY). PI: Professori Arto Jauhiainen. Projektipäällikkö: Tutkijatohtori Nina Haltia.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Arto Jauhiainen, professori

      Ulpukka Isopahkala-Bouret, apulaisprofessori

      Annukka Jauhiainen, lehtori

      Hanna Laalo, tohtorikoulutettava

      Raakel Plamper, tohtorikoulutettava

      Hanna Nori, yliopistotutkija

      Marja Peura, tohtorikoulutettava

      Kristiina Ojala, tutkijatohtori

      Mikko Aro, tutkijatohtori

      Yoojin Kim, tohtorikoulutettava

      Mervi Lahtomaa, projektitutkija

       

      Adult Education, Lifelong Learning and Working Life

      Adult Life -tutkimusryhmä

      CELEn tutkijat ovat harjoittaneet aikuiskoulutustutkimusta 1980-luvulta lähtien niin historiallisilla ja rekisteriaineistoilla kuin survey-tutkimuksenkin menetelmillä. CELEn piirissä tehtävän aikuiskoulutuksen, elinikäisen oppimisen ja työelämän (Adult Education, Lifelong Learning and Working Life) tutkimus ymmärtää tutkimuskohteensa laaja-alaisesti, historiantutkimuksen, sosiologian ja koulutuspolitiikan tutkimuksen lähestymistavoilla. Tutkimuskohteena eivät ole vain aikuisten koulutusmuodot ja oppiminen. Nykyään aikuiseen – kansalaisen tietoihin ja taitoihin, ajatteluun ja toimintaan – kohdistuu monenlaisia odotuksia, vaatimuksia ja vaikutusyrityksiä. Aikuiselta edellytetään jatkuvasti muuttuvia tietoja, taitoja ja asenteita niin työntekijänä, kuluttajana ja poliittisena toimijana sekä perheen ja monien muiden yhteisöjen jäsenenä. Adult Life -tutkimusryhmä lähestyy näitä muuttuvia – ja monesti keskenään ristiriitaisia – vaatimuksia ja elinikäistä oppimista useista näkökulmista. Yhtäältä tutkitaan eri yhteiskuntaluokissa ja erilaisissa sosiokulttuurisissa oloissa elävien kansalaisten oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia ja -tarpeita. Toisaalta elinikäistä oppimista ja elinikäisen oppimisen politiikoita tutkitaan hallinnan analytiikan välineillä, jolloin elinikäinen oppiminen vaatimuksineen näyttäytyy väestöjen ja subjektien hallintana, ajattelun ja toiminnan sääntelynä. Adult Life -tutkimusryhmä seuraa aktiivisesti harjoitettua elinikäisen oppimisen politiikkaa niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Heikki Silvennoinen, professori

      Nina Haltia, tutkijatohtori

      Heikki Kinnari, tohtorikoulutettava

      Anne Laiho, yliopistonlehtori

      Outi Lietzén, tohtorikoulutettava

      Tiina Tuijula, yliopistonlehtori

      Anna Eskola, tohtorikoulutettava

      Eeva Hörkkö, tohtorikoulutettava

      Susan Porkka, tohtorikoulutettava

      Mari Sundström, tohtorikoulutettava

      Heli Tirri, tohtorikoulutettava

      Elina Uusitalo, tohtorikoulutettava

      Inclusive and Special Education

      Inclusive and Special Education

      Inclusive and special education studies focus on individual, community and societal levels. We acknowledge the importance to see need of support in wider context but not forgetting the individual factors. The research in this group varies from disability studies to immigrant studies, from medical model to social model and from early childhood to adulthood. We have both cross-sectional, longitudinal and intervention studies. Both quantitative and qualitative paradigms are represented.

      Main research themes are as follows:

      • Special education and inclusive school reform – values, policy and implementation in school level
      • Social and emotional difficulties / challenging behavior
      • Learning and learning difficulties
      • Intervention studies

      Tutkimusryhmän jäsenet

      Joel Kivirauma, professori

      Päivi Pihlaja, yliopistotutkija

      Lilja Aikio, yliopisto-opettaja

      Marianna Heinonen, projektitutkija

      Heli Ketovuori, tohtorikoulutettava

      Minna Kyttälä, yliopistonlehtori

      Sonia Lempinen, tutkijatohtori

      Marja-Liisa Mäkelä, tohtorikoulutettava

      CELEn johtoryhmä

      CELEn johtoryhmä, kausi 1.1.2018–31.12.2019

      Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen (CELE) johtoryhmä, kausi 1.1.2018–31.12.2019

      professori Joel Kivirauma, puheenjohtaja (Kasvatustieteiden laitos
      professori Veli-Matti Ritakallio, varapuheenjohtaja (Sosiaalitieteiden laitos)
      professori Kari Teräs (Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto)
      professori Anne Kumpula (Oikeustieteellinen tiedekunta)
      professori Piia Seppänen (Kasvatustieteiden laitos)
      professori Risto Rinne (CELEn johtaja, Kasvatustieteiden laitos)

      Varajäsenet

      erikoistutkija Juhani Tähtinen (Kasvatustieteiden laitos)

      Valmistelijat

      suunnittelija Jaakko Kuha, sihteeri (Tutkimusedellytykset)

      Uusimmat julkaisut