Pipopäinen opiskelija lukee kirjaa Kauppakorkeakoulun kirjaston parvella ja alla olevassa opiskelutilassa näkyy opiskelijoita

Turun yliopiston kirjaston vuosikertomus 2023

Tällä sivustolla voit tutustua Turun yliopiston kirjaston kohokohtiin ja olennaisiin tapahtumiin vuonna 2023 sekä toiminnastamme kertoviin tunnuslukuihin.

Turun yliopiston kirjasto on yksi Suomen suurimmista tieteellisistä kirjastoista. Tuemme monitieteisen tiedeyhteisön tutkimusta, opetusta ja opiskelua. Edistämme yliopiston profiloitumista ja vahvuusalueita. Kirjastolla on ollut vapaakappaleoikeus suomalaisiin painotuotteisiin vuodesta 1919 alkaen. Kansallisten kulttuuriaineistojen kokoelmamme on Suomen toiseksi laajin.

Vuonna 2023

Otimme käyttöön sähköisen kirjastokortin Tuudo-mobiilisovelluksessa.
Kirjastokäyntejä kirjastoyksiköhin tehtiin yli 36 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kehitimme yhdessä muiden yliopiston toimijoiden kanssa tutkimusmateriaalien saatavuutta keventämällä yliopiston laitosten tietoaineistojen hankintaprosessia.

Teimme yhteistyössä tutkijoiden kanssa Pyhän Birgitan juhlanäyttelyn verkkoon ja Feeniks-kirjastoon.

Kehitimme kirjaston tiloja: Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen uuden Arcanumin kirjaston avajaisia vietettiin maaliskuussa ja Quantumin kirjaston aineistot siirrettiin Teutorin kirjastoon, jonka uudistetut opiskelu- ja kokoelmatilat otettiin käyttöön keväällä. Opiskelijoiden toiveiden perusteella avasimme Educariumin kirjaston yhteydessä olevan opiskelutilan 24/7-käyttöön.

Julkaisimme tekoälyoppaan tekoälyn vastuullisesta käytöstä akateemisen opiskelun ja tutkimuksen apuna. Esittelimme mm. pienpainatteita ja kirjastotilojen kehittämistä kansallisissa tilaisuuksissa.

Saavutimme täyskymppejä! Olemme tarjonneet julkaisutiedonhallinnan palveluita yliopistoyhteisölle jo 10 vuoden ajan, ja laajat sanomalehti- ja pienpainatepalvelumme ovat sijainneet Raisiossa 10 vuotta.

Avainlukuja 2023
1100 kävijää päivässä