Lääketieteellisen tiedekunnan promootiossa vihitään 152 tohtoria ja 5 kunniatohtoria - tule kuuntelemaan kunniatohtoreiden luentoja ja seuraamaan kulkuetta

17.05.2023

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta järjestää perjantaina 26.5.2023 tohtoripromootion. Promootioakti alkaa klo 12 Turun konserttitalossa. Promootiokulkuetta Tuomiokirkolle voi seurata Aninkaistenkadulla noin klo 15.30 alkaen (säävaraus).

Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta juhlistaa ​toukokuussa tohtoreitaan ja kunniatohtoreitaan perinteisessä promootiossa.

Kaksipäiväiset juhlallisuudet alkavat jo torstaina 25.5., jolloin kunniatohtorit pitävät kaikille avoimet Studia Generalia -luennot ja promovendit valmistautuvat seuraavan päivän promootioaktiin teroittamalla miekkansa miekanhiojaisissa.

Varsinaisena promootiopäivänä perjantaina 26.5. järjestetään klo 12 promootioakti, jossa tohtoreiksi vihittäville promovendeille ojennetaan tohtorinhatut ja miekat. Vihkimisen jälkeen akateeminen kulkue siirtyy Aninkaistenkatua pitkin Turun tuomiokirkkoon juhlajumalanpalvelukseen.

Lääketieteellisen tiedekunnan promootiossa vihitään 152 Turun yliopistossa väitellyttä tohtoria, mukaan lukien riemutohtorit, joiden tohtoripromootiosta on kulunut vähintään 50 vuotta. Lisäksi vihitään viisi kunniatohtoria. Kunniatohtoreiksi vihitään laitosten ja tiedekunnan nimeämiä henkilöitä tunnustuksena tieteellisten ansioiden, Turun yliopiston kanssa tehdyn yhteistyön tai yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vuoksi.

Promootion juhlamenojen ohjaaja on professori Juha Peltonen ja yliairut professori Paulina Salminen.

Promootiojuhlallisuudet edustavat akateemisten perinteiden jatkuvuutta. Tämän arvokkaimman tieteellisen juhlan traditiot juontavat vuosisatojen takaa vanhoista eurooppalaisista akateemisista seremonioista. Turussa ensimmäinen promootio pidettiin jo vuonna 1643 Turun Akatemian aikana. Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927. Lääketieteellisessä tiedekunnassa on järjestetty oma promootio vuonna 1993, jolloin tiedekunta täytti 50 vuotta.

Promootion ohjelma

Keskiviikko 24.5.2023

Klo 13.30 Finding a way – The Scientist's Career Path: Finnish Medical Foundation Symposium

Suomen Lääketieteen Säätiö järjestää osana tohtoripromootiota uraseminaarin nuorille tutkijoille.

Torstai 25.5.2023

Klo 9.15 kunniatohtorien Studia Generalia -luennot Medisiina D:n Alhopuro-salissa (Kiinamyllynkatu 10)

9.15 Welcome by Dean Pekka Hänninen
9.20 Professor Emeritus Mikael Knip: The unsolved puzzle of type 1 diabetes
9.40 Professor Emeritus Björn Klinge: The link between oral and systemic health
10.00 Professor Manuel Tena-Sempere: Connecting body weight and reproduction: Physiological basis and pathological implications
10.20 Professor Adelaida Zabalegui: Implementation of Advanced Practice Nursing in Spain
10.40 Chief Physician Hanna Nohynek: What did the covid-19 pandemic teach us about vaccines?
11.00 Closing by Dean Pekka Hänninen

Klo 18.00 miekanhiojaiset Turun yliopiston päärakennuksessa

Miekanhiojaiset on perinteisesti promovendien toisilleen järjestämä vapaamuotoinen tilaisuus. Tapahtumassa miekat hiotaan tahkoilla, joita kastellaan veden sijasta kuohuviinillä. Tahkon kiertäminen on tohtorin seuralaisen kunniatehtävä, ja airuet avustavat mm. tahkojen kastelussa. Illan aikana nähdään miekkatanssiesitys, pidetään puhe miekan kunniaksi ja valmistaudutaan yhdessä seuraavan päivän juhlallisuuksiin.

Perjantai 26.5.

Klo 12.00 promootioakti Turun konserttitalossa

Akti alkaa akateemisella kulkueella, jossa rehtorit, yliopiston professorikunta, promoottorit, vihittävät kunniatohtorit ja tohtorit saapuvat saliin. Ohjelmassa on tiedekunnan dekaanin puhe, jonka jälkeen riemutohtorit saavat kunniadiplominsa. Promoottorin puheen jälkeen kunniatohtorit ja promovendit vihitään kukin vuorollaan tohtoreiksi, ja he saavat hatun, miekan sekä diplomin.

Aktissa esiintyy Turun filharmoninen orkesteri kapellimestarinaan Kaapo Ijas ja solistinaan Essi Luttinen.

Noin klo 15.30 alkaen akateeminen kulkue (säävaraus)

Vihkimisen jälkeen promovendit ja kunniatohtorit siirtyvät konserttitalosta Aninkaistenkatua Turun tuomiokirkkoon. Yleisö voi seurata kulkuetta matkan varrella.

Huom! Akateemisen juhlakulkueen ja sen jälkeisen tilaisuuden aikataulu riippuu promootioaktin kulusta ja juhlakulkueen järjestäytymisestä. Sateen sattuessa kirkolle siirrytään bussikuljetuksella.

Noin klo 16.00–17.00 promootiojumalanpalvelus Turun tuomiokirkossa

Kaikki halukkaat voivat osallistua jumalanpalvelukseen. Jumalanpalvelus on ekumeeninen. Tilaisuuden kesto on noin 45 min.

Klo 19.00 promootioillallinen Turun linnassa

Illan päättää promootioillallinen Turun linnassa. Illallisella on varattu aikaa useille puheille. Ruokailun jälkeen juhlat jatkuvat seremoniallisten tanssien merkeissä, ja jatkoilla soittaa Suomen vanhin bilebändi Dallapé. Promootiojuhlan päättää aamuyöllä pidettävä puhe auringolle.

Lauantai 27.5.

Klo 11.00 promootiopurjehdus m/s Lilyllä Naantaliin

Promovoidut tohtorit ja kunniatohtorit sekä riemutohtorit seuralaisineen osallistuvat lauantaiaamuna vapaamuotoiselle purjehdukselle, sekä brunssille, jossa yleisöä viihdyttää Sohon Torvet. Tohtorinhattu vaihtuu ylioppilaslakkiin.

Luotu 17.05.2023 | Muokattu 17.05.2023