Turun yliopiston opiskelijavalinnan tulokset julki – hakijamäärä jatkaa kasvamista

27.06.2019

Turun yliopistoon hakeneiden määrä korkeakoulujen yhteishaussa nousi viime vuoteen verrattuna neljä prosenttia.

Yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset selviävät kaikkien korkeakoulujen osalta viimeistään 28.6.2019. Joidenkin hakukohteiden tuloksia on julkaistu jo tätä aikaisemmin.

Hakijat näkevät yhteisvalinnan tuloksensa valtakunnallisella Opintopolku.fi-sivustolla kirjautumalla Oma opintopolku -palveluun. Kaikki hakijat saavat Oma opintopolku -palvelun lisäksi tiedon valinnan tuloksesta myös sähköpostitse. Tuloskirjeestä selviävät hakijan hyväksymispisteet ja pisterajat 28.6.2019 tilanteen mukaisena. Turun yliopisto ei julkaise valittujen nimiä omilla verkkosivuillaan.

Opiskelupaikan vastaanottaneet ja yliopistoon ilmoittautuneet saavat omasta tiedekunnastaan tietoa opiskelun aloittamisesta.

Joka yhdestoista hakija saa paikan

Turun yliopistoon haki tänä keväänä 27 011 hakijaa. Ensisijaisia hakijoita Turun yliopistoon oli 9310. Viime vuonna hakijoita oli yhteensä 25 971, joista ensisijaisia hakijoita oli 9265. Aloituspaikkoja on 2524, eli noin joka yhdestoista 27 011 hakijasta saa opiskelupaikan.

– Turun yliopiston suosio opiskelupaikkana kertoo koulutuksemme tunnistetusta ja tunnustetusta laadusta. Olemme viime vuosina erityisesti korostaneet ensimmäisen opiskeluvuoden tärkeyttä ja opiskelijoiden ohjauksesta ja hyvinvoinnista huolehtimista. Merkittävä tekijä on myös Turun maine erinomaisena opiskelukaupunkina, Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

​Hakukohteittaisissa hakijamäärissä viime vuosien suosituimmat koulutukset pitivät pintansa ja eniten hakemuksia jätettiin kauppatieteisiin (hakukohde ”Kauppatieteet, Turku” 4794 hakijaa), oikeustieteeseen (4422 hakijaa), lääketieteeseen (4135 hakijaa) ja psykologiaan (2635 hakijaa).

Vaikka osassa hakukohteista laajennettiin tai otettiin käyttöön todistusvalintaa, valintakokeisiin osallistui tänä vuonna noin 1500 hakijaa enemmän kuin viime vuonna. Erityisesti yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan valintakokeisiin osallistuttiin aikaisempaa vilkkaammin, osallistujissa oli lisäystä lähes tuhat hakijaa viime kevääseen verrattuna.

TK

Luotu 27.06.2019 | Muokattu 11.07.2019