Turun yliopiston opiskelijavalinnan tulokset julki – valinnat tehtiin hyvissä ajoin poikkeuskeväästä huolimatta

09.07.2020

Turun yliopistoon haki korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 30 766 hakijaa, mikä on kolmanneksi eniten suomalaisyliopistoista. Aloituspaikkoja on tarjolla lähes 3000.

Turun yliopistoon haki tänä keväänä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 30 766 hakijaa. Ensisijaisia hakijoita oli 9685. Hakijamäärä jatkaa kasvamistaan: viime vuonna kokonaishakijamäärä oli yhteensä 27 011, joista ensisijaisia hakijoita oli 9310.

Turun yliopiston kokonaishakijamäärä oli kolmanneksi suurin suomalaisyliopistoista. Helsingin yliopistoon oli noin 2000 ja Tampereen yliopistoon noin 1000 hakijaa enemmän.

Hakukohteittaisissa hakijamäärissä viime vuosien suosituimmat koulutukset pysyivät samoina. Eniten hakemuksia jätettiin kauppatieteisiin – hakukohde ”Kauppatieteet, Turku” sai 5603 hakijaa. Lääketieteeseen haki 4706, oikeustieteeseen 4463 ja psykologiaan 2846 hakijaa.

Todistusvalintojen tulokset julkaistiin toukokuussa. Valintakokeidenkin tulokset olivat Turun yliopiston osalta valmiit lähes alkuperäisessä yhteishaun aikataulussa, eli kaikki tulokset on julkaistu 9.7.2020.

Poikkeuskevät vaati poikkeuksellisia ratkaisuja

Korkeakoulujen valintaperusteita jouduttiin muuttamaan koronapandemian vuoksi muun muassa niin, että valtaosa yliopistojen valintakokeista järjestettiin kaksivaiheisina. Valintakokeiden ensimmäiset vaiheet järjestettiin sähköisinä, ja Turun yliopistossa toisen vaiheen valintakokeista alle viidennes eli yhdeksän koetta järjestettiin kesäkuussa tarkoin turvajärjestelyin kampuksella.

Turun yliopiston kampuksella valintakokeensa teki yhteensä noin 700 hakijaa, kun normaalitilanteessa kokeen tekijöitä olisi ollut noin 20 000. Loput toisen vaiheen kokeista pidettiin verkon välityksellä haastatteluin tai etänä valvoen. Valintakokeet sujuivat hyvin molemmissa vaiheissa.

Korkeakoulujen kevään toisen yhteishaun aikataulua jouduttiin siirtämään valintaperustemuutosten vuoksi viikolla, ja kaikkien yhteishaussa mukana olevien hakukohteiden tulosten tulisi olla julki 15.7. mennessä. Osa Turun yliopistoon hakeneista odottaa vielä tuloksia muiden korkeakoulujen hakukohteiden osalta, joten vaikka tulokset on nyt julkaistu, kaikki hakijat eivät voi vielä ottaa vastaan heille tarjottavaa opiskelupaikkaa.

Ensisijaisesta hakukohteestaan paikan saaneilla on ollut mahdollisuus ottaa paikka vastaan heti tulosten julkaisemisen jälkeen, ja Turun yliopiston paikkoja olikin maanantaihin 6.7. mennessä otettu vastaan jo yli 1000.

– Koronakevät on ollut opiskelijavalintojen osalta todella työntäyteinen ja haastava. Tässä vaiheessa voimme iloita siitä, että kaikista haasteista huolimatta valinnat on saatu tehtyä ja vielä näin hyvissä ajoin, jotta uudet opiskelijat pääsevät aloittamaan opintonsa normaaliaikataulussa. Valintaperustemuutokset aiheuttivat mielipahaa joissakin hakijoissa, mutta enemmistö on ymmärtänyt, että poikkeustilanne on vaatinut poikkeuksellisia ratkaisuja. Ministeriön kanssa pikaisella aikataululla neuvotellut lisäaloituspaikat on otettu ilolla vastaan ja tunnelma uuden lukuvuoden kynnyksellä on normaalin odottava ja innostunut, kertoo Turun yliopiston Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen.

Hakijat näkevät yhteisvalinnan tuloksensa valtakunnallisella Opintopolku.fi-sivustolla kirjautumalla Oma opintopolku -palveluun. Kaikki hakijat saavat Oma opintopolku -palvelun lisäksi tiedon valinnan tuloksesta myös sähköpostitse. Tuloskirjeestä selviävät hakijan hyväksymispisteet ja pisterajat 15.7.2020 tilanteen mukaisena. Turun yliopisto ei julkaise valittujen nimiä omilla verkkosivuillaan.

> Tietoa opiskelijavalinnan tuloksista ja opiskelupaikan vastaanottamisesta

> Turun yliopiston hakijatilastot (tilastot päivittyvät 15.7.)

Luotu 09.07.2020 | Muokattu 09.07.2020