Publiikissa juhlistettiin valmistuneita maistereita ja tohtoreita

03.07.2018

Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan publiikissa kukitettiin yli 60 tuoretta maisteria ja tohtoria. Dekaani Juha Räikkä totesi valmistumisen jälkeisen ajan olevan usein toivon ja optimismin aikaa. – Toivo kertoo siitä, että tulevaisuuden mahdollisuudet nähdään avoimina. Optimisti taas näkee toiveensa varsin realistisina, Räikkä totesi.

Turun yliopiston tiedekunnat järjestävät publiikin eli yhteisen juhlan valmistuneilleen joko kerran tai kahdesti vuodessa. Akateemisena juhlana publiikin perinteet ulottuvat Turun akatemian aikaan 1600-luvulle saakka.

Tuoreita maistereita ja tohtoreita onnitellut Juha Räikkä totesi, että yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta valmistuneilla on hyvän tutkintonsa ansiosta erinomaisia perusteita uskoa monien mahdollisuuksien olevan hyvinkin realistisia.

– Toivo ja optimismi eivät ole pelkkää toiveajattelua, jossa haavekuvat eivät vastaa ihmisen oikeita mahdollisuuksia. Ainakin silloin, kun toiveikkuus ja optimismi ovat rationaalisia, ihminen toivoo asioita ja uskoo asioihin, jotka hän voi onnistuessaan saavuttaa.

Räikkä totesi, että monet asiat elämässä riippuvat osittain sattumasta.

– Toiveikkaita ja optimistisia ihmisiä sattuma kuitenkin kohtelee armeliaasti, sillä toiveikkaalle mahdollisuudet näyttäytyvät elävinä ja optimismi motivoi ponnistelemaan.
Läksiäissanoissa Räikkä vielä toivoi, että tuoreiden maisterien ja tohtorien yhteistyö Turun yliopiston ja erityisesti yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan kanssa jatkuu.

Turun yliopiston tiedekunnat järjestävät publiikin eli yhteisen juhlan valmistuneilleen keväisin ja syksyisin. Publiikki on akateeminen juhla, jonka perinteet ulottuvat 1600-luvulle.

>> Katso kuvat muiden tiedekuntien publiikeista

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen