CERLI - seminaarit

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskuksen (CERLI, Centre for Research on Learning and Instruction) puitteissa järjestetään kaikille avoimia seminaareja. Tarkemmat tiedot kunkin seminaarin ajankohdasta ja paikasta (tai etäyhteyslinkin) saa ottamalla yhteyttä seminaarin vastuuvetäjään.

Jatkokoulutusseminaarit

Alakohtainen oppiminen ja ammatillinen kehittyminen

Seminaarisarjan fokuksessa on oppiminen jollakin spesifillä alalla tai aihealueella. Kyse voi olla esimerkiksi jonkin tietyn taidon oppimisesta tai harjaantumisesta johonkin ammattiin joko koulutuksen tai työelämän kontekstissa. Erityisesti seuraaviin menetelmiin pystytään tarjoamaan tukea: interventiotutkimus, verkostoanalyysi, silmänliiketutkimus, vuorovaikutusanalyysi ja diskurssianalyysi.

Kokoontumiset keväällä 2024:

  • 8.1.
  • 5.2.
  • 4.3.
  • 8.4.
  • 5.5.

Seminaari kokoontuu pääsääntöisesti joka kuun ensimmäinen maanantai klo 16.15-17.45. Ensimmäinen tapaaminen on 8.1.2024 klo 16.15-17.45. Seminaari kokoontuu Zoomissa (linkin saa vetäjältä).

Seminaarin kieli on suomi tai englanti.

Vastuuvetäjä: Sara Routarinne
Muut vetäjät: Tuire Palonen, Laura Helle, Marjaana Puurtinen, Juli-Anna Aerila

Korkeakoulutus

Korkeakoulupedagogiikan ja korkeakoulutuksen tutkimuksen teemat.

Kevään 2024 seminaarit klo 13.15-15.30 (mieluiten osallistuminen Educariumissa, myös Zoom tarvittaessa) + yhteinen lounas PikkuMacciassa klo 12:

  • 25.1.  
  • 15.2. 
  • 7.3.   
  • 21.3.  
  • 18.4.  
  • 23.5.  
  • 13.6.    

Educariumilla tapaamispaikkana Edu357b, https://utu.zoom.us/j/68619377279

Lisätietoa saa vetäjiltä.

Seminaarin kieli: suomi/englanti.

Vastuuvetäjä: Mari Murtonen / Hanna Nori

Muut vetäjät: Henna Vilppu, Tuike Iiskala

Käsityö-, design-, teknologia- ja taidekasvatukseen sekä oppilaitosturvallisuuteen liittyvä tutkimus (Rauma)

Seminaarissa käsiteltävät tutkimusaiheet liittyvät käsityö- ja teknologiakasvatukseen, toiminnallisten oppimis- ja työympäristöjen arviointiin ja kehittämiseen ja oppilaitosturvallisuuteen sekä taide- ja taitokasvatuksen pedagogiikkaan laajasti. Kaikki Rauman jatko-opiskelijat ovat tervetulleita seminaariin. Yhteyshenkilö on Arttu Korkeaniemi (arttu.p.korkeaniemi@utu.fi), jonka kanssa sovitaan myös esitysmahdollisuuksista ja -aikatauluista.

Seminaari kokoontuu lukukausien aikana kuukauden 1. tiistai klo 16–18 (syyskuu–joulukuu ja tammikuu–toukokuu). Tammikuun seminaari poikkeuksellisesti kuun toisena tiistaina.

Seminaarin kieli: suomi/englanti tarpeen mukaan.

Vastuuvetäjä: Eila Lindfors ja ja Marja-Leena Rönkkö
Muut vetäjät: Kunkin väitöskirjan ohjaajat osallistuvat niille kerroille, jolloin heidän ohjattavansa esittää omaa tutkimustaan.

Matematiikan oppimisen ja opetuksen tutkimusryhmän seminaari

Matemaattisten taitojen oppimista ja opetusta koskevat tutkimukset ja tutkimusmenetelmät (opinnäytetyöt, väitöskirjatutkimukset, tutkimusryhmän tutkimukset eri vaiheineen eri projekteissa sekä joka toinen viikko vierailevat tutkijat etäyhteydellä.

Seminaari on avoin kaikille seminaarin aiheiden parissa työskenteleville. Seminaarin kieli on englanti.

Lisätietoja ja syksyn 2023 seminaariaikataulua voi tiedustella vastuuvetäjältä.

Vastuuvetäjä: Minna Hannula-Sormunen
Muut vetäjät: Erno Lehtinen, Jake McMullen

Opettajankoulutus

Tohtoriopiskelijani työskentelevät laajasti oppimisen ja opettamisen teemoissa - suurin osa tekee artikkeliväitöskirjoja. Väitöskirjaohjaus kohdistuu laajasti artikkeliväitöskirjojen eri vaiheisiin.

Kaikille avointen seminaarien kokoontumisaikoja voi tiedustella vastuuvetäjältä.

Seminaarin kieli: suomi/englanti

Vastuuvetäjä: Mirjamaija Mikkilä-Erdmann

Oppiminen, hyvinvointi ja vuorovaikutus

Seminaarin teemat:
- Social competence, loneliness and psychosocial well-being
- Adverse childhood experiences, parenting, mentalization and child development
- Use of social and health care services
- Social in learning: Support for socio-emotionally and cognitively vulnerable children in the family and school contexts
- Interaction processes in collaborative learning
- Teaching through interaction: Developing teacher support and informal formative assessment of its effect
- Social, cultural, and pedagogical competence of early childhood education teachers
- Enhancing teacher-child interactions in early childhood education settings

Lisätietoa: Monitieteinen jatkokoulutusseminaari Laituri

Seminaarin kieli on pääasiassa suomi (tarpeen mukaan englanti).

Kunkin kerran esittäjät ja työelämävieraat (OKM, OPH, THL, STM, jne.) ilmoitetaan seminaarien yhteydessä. Mukaan pääsee ilmoittautumalla niina.junttila@utu.fi.

Vastuuvetäjä: Niina Junttila
Muut vetäjät: Miia Tuominen

Oppiminen, oppimisympäristöt, motivaatio ja hyvinvointi

Seminaarin teemat liittyvät kasvatuspsykologiaan ja yleiseen kasvatustieteeseen. Seminaarissa käsiteltävät tutkimukset kattavat laajasti koulutuksen kentän alakoulusta aikuiskoulutukseen keskittyen erityisesti oppimiseen ja opettamiseen erilaisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen kohteena ovat esimeriksi eri oppiaineisiin liittyvät erityiset teemat, mutta myös laajemmat, esimerkiksi motivaatioon ja hyvinvointiin liittyvät teemat.

Tapaamiset sovitaan ryhmän osallistujien kesken, ajankohtia voi tiedustella vastuuvetäjältä.

Seminaarin kieli: suomi/englanti.

Vastuuvetäjä: Marjaana Veermans

Muut seminaarit

Kirjoitustyöpaja

Lämpimästi tervetuloa laitoksen yhteisölliseen kirjoitustyöpajaan. Kirjoituspajassa voit työstää esimerkiksi artikkelikäsikirjoitusta, apurahahakemusta, tutkimussuunnitelmaa, konferenssiabstraktia/-esitystä, blogitekstiä tai muuta tekstiä. Pajan ideana on tarjota aika ja paikka keskittyä kirjoittamiseen rauhassa ja mahdollisesti jakaa ajatuksia kollegoiden kanssa.

Kirjoituspaja on tarkoitettu kaikille henkilöstön jäsenille (esim. tutkimus- ja opetushenkilökunnalle, väitöskirjan tekijöille jne.) molemmilta kampuksilta (Turku ja Rauma). Pajan aikatauluista tiedotetaan koko laitoksen sähköpostilistalla. Jos olet kiinnostunut kirjoituspajasta tai sinulla on pajaan ideoita, ole yhteydessä Tuike Iiskalaan (tuike.iiskala@utu.fi) tai Pilvi Heinoseen (pilvi.heinonen@utu.fi). 

Pajasta Kas-blogissa: Yhdessä kirjoittamisessa on voimaa! – Kas! (utu.fi)

Opettaminen ja opettajankoulutus -aamukahvitilaisuudet

CERLIn Opettaminen ja opettajankoulutus -teemaiset aamukahvitilaisuudet

Opettaminen ja opettajankoulutus -ryhmä järjestää lukupiirityyppisiä aamukahvitilaisuuksia Zoomissa. Tilaisuudessa keskustellaan artikkelista, joka jaetaan osallistujille ennakkoon. Tilaisuuteen voi tulla alustamaan itseä kiinnostavasta, opettamista ja opettajankoulutusta koskevasta artikkelista.

Aamukahveille osallistumisesta ota yhteyttä Mirva Heikkilään (mirva.heikkila@utu.fi).

Tervetuloa! 

Oppiminen vuorovaikutuksessa -seminaarit

Seminaareihin osallistumisesta ota yhteyttä Tuike Iiskalaan (tuike.iiskala@utu.fi) tai Pilvi Heinoseen (pilvi.heinonen@utu.fi). Seminaarin työkielenä on joustavasti suomi tai englanti. Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma kevät 2024 / programme spring 2024 (pe/Fri 9.00-10.30)

pe/Fri 16.2. Iris Winkler: Teaching quality in L1 literature lessons. An example from the German Gymnasium

pe/Fri 1.3. Anna Eskola: Luokanopettajaksi opiskelevien emotionaalinen kompetenssi ja sen koettu tärkeys opetuksessa nyt ja 15 vuotta sitten / Moving teacher education forward – with focus on the emotional competence of future teachers

pe/Fri 15.3. Yhteistyön ja hoivan rakentuminen aikuisten ja lasten välisissä monen osallistujan herättelytilanteissa varhaiskasvatuksen kontekstissa / Joint waking activities in early childhood education as collaborative configurations of care

pe/Fri 5.4. Erika Österholm: Metakognitiivisen säätelyn rooli ammattien välisessä pienryhmäoppimisessa / The role of metacognitive regluation in interprofessional small group learning

pe/Fri 12.4. Sini Peltokorpi: Näkömonivammaisten lasten ja heidän äitiensä välisen vuorovaikutuksen tutkiminen multimodaalisen litteroinnin avulla / Using multimodal conversation analysis to explore reciprocity between mothers and their children with visual impairment and additional disabilities

pe/Fri 3.5. Amanda Hoskins: Materiality and L2 speaking tasks: Students’ embodied orientations to cut-out pictures and objects

pe/Fri 17.5. Rosa Korpela: Syyllisyyden käsitteleminen alakoulujen opettajajohtoisissa sovitteluissa. / Dealing with culpability in teacher-led mediations at elementary schools

Turku EyeLabs -seminaarit

Turku EyeLabs on tutkijayhteisö, jonka jäsenet hyödyntävät katseenseurantamenetelmää ihmisen kognitioon ja oppimiseen liittyvissä tutkimuksissa. Monitieteinen yhteisö tukee katseenseurantatutkimusta jakamalla osaamistaan tutkimusasetelmien suunnittelusta sekä erilaisten laitteiden ja analyysimenetelmien käytöstä. Turku EyeLabsin koordinaattorit ja jäsenet järjestävät avoimia tapaamisia ja menetelmäkoulutusta. Jokaisen tapaamisen sisältö muotoutuu jäsenten tarpeiden mukaan – ne voivat sisältää tutkimusideoiden esittelyä ja kommentointia, yhteistä ongelmanratkaisua tutkimusmenetelmiin liittyvissä kysymyksissä, vai vaikkapa konferenssiesitysten harjoittelua.

Seminaarin kieli: englanti/suomi (läsnäolijoiden mukaan).

Vastuuvetäjä: Marjaana Puurtinen ja Johanna Kaakinen