CERLI - seminaarit

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskuksen (CERLI, Centre for Research on Learning and Instruction) puitteissa järjestetään kaikille avoimia seminaareja. Tarkemmat tiedot kunkin seminaarin ajankohdasta ja paikasta (tai etäyhteyslinkin) saa ottamalla yhteyttä seminaarin vastuuvetäjään.

Jatkokoulutusseminaarit

Alakohtainen oppiminen ja ammatillinen kehittyminen

Seminaarisarjan fokuksessa on oppiminen jollakin spesifillä alalla tai aihealueella. Kyse voi olla esimerkiksi jonkin tietyn taidon oppimisesta tai harjaantumisesta johonkin ammattiin joko koulutuksen tai työelämän kontekstissa. Erityisesti seuraaviin menetelmiin pystytään tarjoamaan tukea: interventiotutkimus, verkostoanalyysi, silmänliiketutkimus, vuorovaikutusanalyysi ja diskurssianalyysi.

Kokoontumiset syksyllä 2021:
Seminaari kokoontuu noin kerran kuussa maanantaisin klo 16.15-18.00. Seminaari kokoontuu toistaiseksi Zoomissa (linkin saa vetäjältä).

1.11. Mikko Kainulainen (Thesis concluding chapter)
29.11. Johanna Lähteelä; Pia Pajala (topics TBA)
13.12. Experiences of article publishing process (Recent cases from participants with recent experience)

Seminaarin kieli on suomi tai englanti.

Vastuuvetäjä: Sara Routarinne
Muut vetäjät: Tuire Palonen, Laura Helle, Marjaana Puurtinen, Juli-Anna Aerila

Korkeakoulutus

Korkeakoulupedagogiikan ja korkeakoulutuksen tutkimuksen teemat.

Ota yhteyttä vetäjiin, jos haluat mukaan!

Seminaarin kieli: suomi/englanti.

Vastuuvetäjä: Mari Murtonen / Hanna Nori

Muut vetäjät: Henna Vilppu, Tuike Iiskala

Käsityö-, design-, teknologia- ja taidekasvatukseen sekä oppilaitosturvallisuuteen liittyvä tutkimus (Rauma)

Seminaarissa käsiteltävät tutkimusaiheet liittyvät käsityö- ja teknologiakasvatukseen, toiminnallisten oppimis- ja työympäristöjen arviointiin ja kehittämiseen ja oppilaitosturvallisuuteen sekä taide- ja taitokasvatuksen pedagogiikkaan laajasti. Kaikki Rauman jatko-opiskelijat ovat tervetulleita seminaariin. Yhteyshenkilö tällä hetkellä on Meri Pihanperä (memapi@utu.fi), jonka kanssa sovitaan myös esitysmahdollisuuksista ja -aikatauluista.

Seminaari kokoontuu lukukausien aikana kuukauden 1. tiistai klo 18–20 (syyskuu–joulukuu ja helmikuu–toukokuu). Tammikuussa 2022 seminaari kuun toisena tiistaina!

Seminaarin kieli: suomi/englanti tarpeen mukaan.

Vastuuvetäjä: Eila Lindfors
Muut vetäjät: Jarmo Kinos, Päivi Granö, Inkeri Ruokonen

Matematiikan oppimisen ja opetuksen tutkimusryhmän seminaari

Matemaattisten taitojen oppimista ja opetusta koskevat tutkimukset ja tutkimusmenetelmät (opinnäytetyöt, väitöskirjatutkimukset, tutkimusryhmän tutkimukset eri vaiheineen eri projekteissa sekä joka toinen viikko vierailevat tutkijat etäyhteydellä.

Seminaari on avoin kaikille seminaarin aiheiden parissa työskenteleville. Seminaarin kieli on englanti.

Syksyn 2021 seminaariaikataulu:

 

22.9. Jo Van Hoof
29.9. SFONO project design + ethical package (Heidi, Christina, Jo & Minna)
6.10. Cigdem Hazer presentation + web pages
13.10. Phuong Bui presentation
27.10. Irene Pampallis
3.11. MOE project (Tomi, Saku, Jake, Minna)
10.11. Saku Määttä
17.11. ELOC (Lasse Lipponen) HUOM! ELOC-seminaareihin tulee ilmoittautua
24.11. Heidi Harju
1.12. ELOC (Minna Hannula-Sormunen) HUOM! ELOC-seminaareihin tulee ilmoittautua

Seminaarit pidetään etäyhteydellä klo 14:00-15:30. Ota yhteyttä vastuuvetäjään saadaksesi Zoom-linkin.

Vastuuvetäjä: Minna Hannula-Sormunen
Muut vetäjät: Erno Lehtinen, Jake McMullen

Opettajankoulutus

Tohtoriopiskelijani työskentelevät laajasti oppimisen ja opettamisen teemoissa - suurin osa tekee artikkeliväitöskirjoja. Väitöskirjaohjaus kohdistuu laajasti artikkeliväitöskirjojen eri vaiheisiin.

Kaikille avointen seminaarien kokoontumisaikoja voi tiedustella vastuuvetäjältä.

Seminaarin kieli: suomi/englanti

Vastuuvetäjä: Mirjamaija Mikkilä-Erdmann

Oppiminen, hyvinvointi ja vuorovaikutus

Seminaarin teemat:
- Social competence, loneliness and psychosocial well-being
- Adverse childhood experiences, parenting, mentalization and child development
- Use of social and health care services
- Social in learning: Support for socio-emotionally and cognitively vulnerable children in the family and school contexts
- Interaction processes in collaborative learning
- Teaching through interaction: Developing teacher support and informal formative assessment of its effect
- Social, cultural, and pedagogical competence of early childhood education teachers
- Enhancing teacher-child interactions in early childhood education settings

Lisätietoa: Monitieteinen jatkokoulutusseminaari Laituri

Syksy 2021:

27.9. klo 14.15–16.00

  • Tutustumiskierros ja syksyn ohjelma.
  • Kouluterveyskyselyn tuoreet tulokset, Jenni Helenius, THL.
  • Perhe- ja lähisuhdetutkimusseuran esittely, Sari Ahlqvist-Björkroth, tutkijatohtori, Turun yliopisto.

21.10. klo 9.15–11.00

  • Tutkimuksen etiikka.
  • Askarruttaako jokin mieltäsi eettisen toimikunnan toiminnassa? Kysymyksiin vastaa Turun yliopiston eettisen toimikunnan pj., professori Sanna Salanterä.
  • Tilannekatsaus omiin töihin

19.11. klo 14.15–16.00

  • Varhaiskasvatuksen laadunarviointi, Sivi Harkoma, arviointiasiantuntija Karvi, tohtorikoulutettava Helsingin yliopisto
  • Tilannekatsaus omiin töihin

13.12. klo 14.15–16.00

  • Vaikuttavuustutkimus & viestintä Twitterissä, Mika Kortelainen, professori Turun yliopisto, johtava tutkija VATT,
  • Yleistajuinen kirjoittaminen tutkimuksesta, mahdollisuutena MustRead, Arttu Saarinen, Turun yliopisto, MustRead.

Seminaarin kieli on pääasiassa suomi (tarpeen mukaan englanti).

Kunkin kerran esittäjät ja työelämävieraat (OKM, OPH, THL, STM, jne.) ilmoitetaan seminaarien yhteydessä. Mukaan pääsee ilmoittautumalla niina.junttila@utu.fi.

Vastuuvetäjä: Niina Junttila
Muut vetäjät: Miia Tuominen

Oppiminen, oppimisympäristöt, motivaatio ja hyvinvointi

Seminaarin teemat liittyvät kasvatuspsykologiaan ja yleiseen kasvatustieteeseen. Seminaarissa käsiteltävät tutkimukset kattavat laajasti koulutuksen kentän alakoulusta aikuiskoulutukseen keskittyen erityisesti oppimiseen ja opettamiseen erilaisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen kohteena ovat esimeriksi eri oppiaineisiin liittyvät erityiset teemat, mutta myös laajemmat, esimerkiksi motivaatioon ja hyvinvointiin liittyvät teemat.

Tapaamiset sovitaan ryhmän osallistujien kesken, ajnakohtia voi tiedustella vastuuvetäjältä.

Seminaarin kieli: suomi/englanti.

Vastuuvetäjä: Marjaana Veermans

Muut seminaarit

Turku EyeLabs -seminaarit

Turku EyeLabs on tutkijayhteisö, jonka jäsenet hyödyntävät katseenseurantamenetelmää ihmisen kognitioon ja oppimiseen liittyvissä tutkimuksissa. Monitieteinen yhteisö tukee katseenseurantatutkimusta jakamalla osaamistaan tutkimusasetelmien suunnittelusta sekä erilaisten laitteiden ja analyysimenetelmien käytöstä. Turku EyeLabsin koordinaattorit ja jäsenet järjestävät avoimia tapaamisia ja menetelmäkoulutusta. Jokaisen tapaamisen sisältö muotoutuu jäsenten tarpeiden mukaan – ne voivat sisältää tutkimusideoiden esittelyä ja kommentointia, yhteistä ongelmanratkaisua tutkimusmenetelmiin liittyvissä kysymyksissä, vai vaikkapa konferenssiesitysten harjoittelua.

Seminaarin kieli: englanti/suomi (läsnäolijoiden mukaan).

Vastuuvetäjä: Marjaana Puurtinen ja Johanna Kaakinen

Oppiminen vuorovaikutuksessa -seminaarit

Tulevat seminaarit:

Pe 5.11.2021 klo 9.00-10.30 Teppo Jakonen: Etäläsnäolorobotti synkronoidun hybridin opetuksen välineenä

Pe 19.11.2021 klo 9.00-10.30 Vuorovaikutustutkimuksen analyysin luotettavuuden tarkastelu

Seminaareihin osallistumisesta ota yhteyttä Sara Routarinteeseen (sara.routarinne@utu.fi).