Turun yliopiston satavuotista taivalta muistellaan uudessa historiateoksessa ja kiertävässä juhlanäyttelyssä

28.02.2020

Turun yliopiston historia on nyt tutkittu koko elinkaareltaan ja uudesta näkökulmasta. Yliopiston vuosijuhlan alla perjantaina 28.2.2020 julkaistu historiantutkimus kaivautuu vuosikertomusten taakse ja avaa yliopiston toimintaa aiempia historiikkeja perusteellisemmin. Tutkimukseen pohjaava juhlanäyttely avattiin Turun pääkirjastossa yleisölle 26.2.2020.

Turun yliopisto juhlii tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan. Maailman ensimmäisen suomenkielisen yliopiston merkkivuotta juhlitaan monin suurin ja pienin tapahtumin.

Yliopisto perustettiin Kalevalan päivänä 28.2.1920 Turun Suomalaisen Yliopistoseuran toteuttaman kansalaiskeräyksen turvin. Nykyään Turun yliopistossa on 7 tiedekuntaa ja 5 erillistä laitosta. Opiskelijoita on kolmella kampuksella noin 20 000 ja henkilökuntaa yli 3 400. Monitieteinen ja kansainvälinen yliopisto rakentaa vahvasti yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta.

– Avainteemojamme Turussa ovat monitieteisyys ja tieteidenvälisyys sekä kansainvälisyys ja yhteistyö. Lahjoittajien tuki on ollut Turun yliopistolle tärkeä koko sen olemassaolon ajan. Perustamisvaiheessa ja myöhemmissä varainkeruissa on saatu sekä pieniä että suuria lahjoituksia, jotka kaikki ovat meille tärkeitä. Saatujen summien lisäksi tärkeää on henkinen tuki, se, että yliopistossamme tehtävään työhön uskotaan, rehtori Jukka Kola sanoo.

Turun yliopiston 100. vuosijuhlaa vietetään Logomossa perjantaina 28.2.2020. Vuosijuhlan puheen pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Vuosijuhlassa ensiesityksensä saa myös musiikkitieteen professorina Turun yliopistossa 1986–2005 toimineen säveltäjän Mikko Heiniön 100-vuotiaalle yliopistolle säveltämä juhlateos Syvyyden yllä tuuli. Teos on sävelletty baritonille, sekakuorolle ja orkesterille ja se pohjaa kirjailija, taitelijaprofessori Lassi Nummen samannimiseen runoon.

Mikko Heiniö
– Lassi Nummi sai idean runoonsa Teoston 50-vuotisjuhlien motosta Ingenium fons rerum, jonka oli laatinut Turun yliopiston entinen rehtori ja kansleri, akateemikko Tauno Nurmela. Motto tiivistää runon perusajatuksen: ihmismieli on kaikkien uusien asioiden lähde, Heiniö kertoo.

Uusi historiantutkimus kurkistaa yliopiston kulisseihin

Poliittisen historian professori Vesa Vares on vanginnut kaksiosaiseen teokseen Turun yliopiston historia 1920–2020 kansalaisten lahjoitusten turvin perustetun yliopiston monivivahteiset vaiheet.

Teos on tutkimuksellinen katsaus yliopiston menneisyyteen ja nykyisyyteen. Projekti syntyi neljässä vuodessa. Pari viimeistä vuotta Vares istui lähinnä yliopiston arkistoissa, ja tutkimusavustaja auttoi keräämään materiaalia esimerkiksi sanomalehdistä ja yksityisarkistoista.

Vesa Vares pitelee historiateosta
– Tavoitteenani oli kuvata yliopistoa toimijana sekä sen paikkaa ja vuorovaikutusta yhteiskunnassa. Tutkin myös, mitä kulissien takana on puuhattu, Vares sanoo.

Historiateoksen ensimmäinen osa ulottuu perustamisesta valtiollistamiseen eli vuoteen 1974 saakka. Toinen osa piirtää yliopistotaipaleen 1970-luvulta vuoteen 2019 ja mukaan on ehtinyt myös tekniikan koulutuksen laajennus.

Turun yliopiston 100-vuotishistoriateosta ovat tukeneet PunaMusta Oy ja Turun Sanomat. Historiateos on myynnissä Turun yliopiston UTUshopissa ja Kansallisessa kirjakaupassa.

Historiateos

Turun yliopiston 100-vuotisnäyttely esillä pääkirjaston aulassa

Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle -juhlanäyttely avattiin yleisölle keskiviikkona 26.2.2020. Turun kaupunginkirjaston uuden osan aulassa sijaitsevassa näyttelyssä esitellään tekstin ja kuvien avulla tiedeyhteisön historiaa, turkulaista tieteellistä tutkimusta, opiskelijaelämää ja yliopiston ja kaupungin suhdetta. Näyttelyssä nousee etualalle myös yksittäisiä turkulaisia tutkimustarinoita, kuten hampaiden terveyttä edistävä ksylitoli ja koulukiusaamiseen puuttuva KiVa-Koulu.

Yliopiston historiaa esittelevän näyttelyn tekstien taustalla on professori Vareksen historiateos.

– Näyttelyssä tutustutaan yliopiston historian vaiheisiin sekä tutkijoiden ja opiskelijoiden arkeen ja juhlaan sadan vuoden ajalta. Näyttelyssä yliopistolaiset vastaavat myös kysymykseen, mikä Turun yliopistossa on innostanut, kertoo näyttelyn suunnittelusta vastannut yleisen historian professori Leila Koivunen.

Juhlanäyttelyä täydentää museologian opiskelijoiden suunnittelema ja toteuttama Taivaan ja maan väliltä -esinenäyttely. Näyttelyyn pääsee tutustumaan kirjaston tieto-osastolla. Opiskelijoiden tuottamassa näyttelyssä yliopiston historia esittäytyy tähtitieteen ja arkeologian tutkimuskokoelmien kertomana.

Juhlanäyttelyn avajaiset
Näyttely avattiin yleisölle keskiviikkona 26.2.2020. Kuvassa näyttelyn suunnitteluun osallistuneet tohtorikoulutettava Juho Wilska (vas.), professori Leila Koivunen ja yliopisto-opettaja Sofia Paasikivi.

Turun yliopiston 100-vuotisnäyttelyt ovat esillä Turun pääkirjastossa 26.2.–31.3. 2020. Sen jälkeen juhlanäyttely on esillä Rauman kirjastossa 6.4.–4.5., Liedon Vanhalinnassa 1.6.–15.8., Turun kirjamessuilla 2.–4.10., Salon kirjastossa 5.–24.10., Porin kaupunginkirjastossa 19.10.–9.11., Uudenkaupungin kirjastossa 8.11.–30.11. ja Loimaan Taidetalossa 1.11.–31.12.

Sata vuotta sitten kansalaisten lahjoituksilla perustettiin maan ensimmäinen suomenkielinen yliopisto, Turun yliopisto. Tänään rakennamme rohkeasti yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Lahjoittamalla Turun yliopistolle olet mukana tässä työssä. www.utu.fi/lahjoita

Luotu 28.02.2020 | Muokattu 28.02.2020