Lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvien kysymysten ja ilmiöiden ymmärrykseen tarvitaan useiden eri tieteenalojen näkökulmia.

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen tutkimus sekä syrjäytymisen ehkäisemisen tutkimus on yksi Turun yliopiston temaattisista painopisteistä. Monialainen tutkimus tuottaa tietoa ja keinoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen, yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentämiseen, hyvinvointivaltion uudistamiseen sekä tulevaisuudessa tarvittavan osaamisen varmistamiseen.

Avoimena yliopisto-opetuksena tarjotaan eri tieteenalojen opintoja, joilla voit hankkia uutta tietoa ja näkökulmia sekä valmiuksia lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen.

Poimintoja opintotarjonnasta:

Monitieteisiä opintoja

Kasvatustieteelliset opinnot

Humanististen tieteiden opinnot

Yhteiskuntatieteelliset opinnot

• Psykologia, perusopinnot 25 op, aineopinnot 35 op, myös yksittäisiä jaksoja esim.
    • Kehityspsykologian perusteet 5 op
    • Persoonallisuuspsykologian perusteet 5 op
  • Sosiaalitieteet, perusopinnot 25 op, aineopinnot 35 op
  • Sosiaalityö, perusopinnot 25 op, aineopinnot 35 op, myös yksittäisiä opintojaksoja:
    • Lastensuojelun perusteet: mitä minun tulee tietää monitoimijaisesta lastensuojelusta? 3 op (MOOC)
    • Monitoimijaisen lapsi- ja perhepalveluosaamisen perusteet 2 op (MOOC)
    • Systeeminen työote lasten, nuorten ja perheiden kanssa 2 op
  • Monikulttuurisuuden opintokokonaisuus tai yksittäisiä jaksoja, esim. Johdatus monikulttuurisuuteen 6 op

Oikeustieteelliset opinnot

ON-/OTM-tutkintoihin ja Monitieteiseen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan opintokokonaisuuteen kuuluvia opintojaksoja:

• Oikeus ja koulu 4 op
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatuksen ja opetuksen oikeudelliset perusteet 3 op