Asiasana: lapset, nuoret ja oppiminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Seminaarissa syvennyttiin lasten ja nuorten ADHD:n diagnosointiin ja hoitoon

18.03.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus ja Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva INVEST järjestivät perjantaina 15.3. kansallisen seminaarin, jossa keskityttiin lasten ja nuorten ADHD:n diagnosointiin ja hoitoon. Lasten ja nuorten ADHD-diagnoosit ovat olleet viime vuosina kasvussa Suomessa ja alueelliset erot ovat merkittäviä.

Miten tukea lapsen mielenterveyttä, oppimista ja hyvän elämän rakentumista?

27.09.2023

Aikuisten tehtävänä on tarjota riittävän kasvun ja kehityksen eväät kaikille lapsille. Ratkaisut ongelmiin pitää etsiä yhteistyössä: lasten ja nuorten oppimis-, mielenterveys- ja hyvinvointiongelmien kasvua ei pysäytetä vain yhden tieteenalan tai palvelusektorin keinoin, kirjoittaa professori Riikka Korja Turun yliopistosta.

Perinteiset sukupuoliroolit heikentävät nuorena äidiksi tulevien asemaa (Väitös: KM Virve Murto, 15.9.2023, kasvatustiede)

Alle 20-vuotiaana esikoisensa saaneista monilla oli hyvin perinteinen rooli vanhempana, selviää kasvatustieteiden maisteri Virve Murron Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksesta. Etenkin parisuhteen päätyttyä suurempi vastuu lapsesta jäi useammin äideille kuin isille. Nuorilla isillä lapsen saanti ei hidasta kouluttautumista samalla tavalla kuin nuorilla äideillä.

Merkittävä kansainvälinen kongressi Turussa raskausajan ja varhaislapsuuden vaikutuksista lapsen kehitykseen ja terveyteen

06.06.2023

Kansainvälisesti ainutlaatuinen lasten aivojen kehitystä selvittävä turkulainen FinnBrain-tutkimushanke järjestää 2. kansainvälisen kongressin aiheena Prenatal and Early Life Stress - Implications for Later Childhood Development and Health. Toivotamme myös median tervetulleeksi laajaan kansainväliseen kongressiimme, joka järjestetään Ruissalon telakalla (Hevoskarintie 23, Turku) 7.-9.6.2023.

INVEST-tutkimuskeskuksen uusissa hankkeissa tutkitaan pandemian vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin

01.06.2023

Sosiaalityön professori Mia Hakovirta ja lastenpsykiatrian professori André Sourander ovat saaneet rahoituksen NordForskin Welfare among Children and Young People in the Post-Pandemic Nordics -hausta (Lasten ja nuorten hyvinvointi Pohjoismaissa pandemian jälkeen). Molemmissa hankkeissa tarkastellaan koronapandemian vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin Pohjoismaissa. 

Jopa 15-vuotiaat kertovat kokevansa stressiä köyhyyden vuoksi

02.03.2023

Köyhyys aiheuttaa nuorille stressiä, osoittavat Turun yliopiston sosiaalityön tutkijoiden nuorilta saamat vapaamuotoiset kirjoitukset. Tutkijat toteuttivat ensimmäisinä Suomessa lapsille ja nuorille suunnatun köyhyyskokemuksiin liittyvän kirjoituskilpailun. Esille nousivat vahvoina myös nuorten kykenemättömyys kuluttaa vertaisten lailla sekä energiakriisin ja inflaation vaikutukset.

Suomea opettelevien koulunkäynnin tukemisen tulee tapahtua yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla (Väitös: FM Elisa Repo, 24.2.2023, kasvatustiede)

Opettajien taidot tukea kielellistä moninaisuutta eivät aina ole peruskoulun opetussuunnitelmien edellyttämällä tasolla. Suunnitelmat ovat jo usean vuoden ajan edellyttäneet jokaiselta opettajalta kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa, mutta asiaa kasvatustieteen alan väitöstyössään tutkinut Elisa Repo havaitsi eroja opettajien asenteissa ja käytänteissä.