Asiasana: Lapset, nuoret ja oppiminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Vierailevat professorit Fazal Rizvi and Marcelo Parreira do Amaral pitävät avoimet luennot

11.10.2022

Kasvatustieteiden tiedekunnan vierailevat professorit Fazal Rizvi ja Marcelo Parreira do Amaral pitävät syksyn aikana voimet luennot, Professori Fazal Rizvi puhuu otsikolla "Global Transformations and Education Policy. Reimagining Globalization and Education" keskiviikkona 12.10. ja professori Marcelo Parreira do Amaral otsikolla Understanding the Businessa of  Education: A Challange for Education Research 8.11.

Kansallinen ohjelma korjaamaan suomalaisten heikentyvää matematiikan osaamista

20.09.2022

Suomi tarvitsee matemaattisen osaamisen tason nostamiseksi kansallisen ohjelman, toteaa kasvatustieteiden sekä psykologian alan tutkijoiden Growing Mind -tutkimushanke. Sekä kansallisten että kansainvälisten tutkimusten mukaan suomalaisten koululaisten matemaattisen osaamisen taso on laskenut dramaattisesti. Tämä näkyy niin erityisen heikon osaamisen lisääntymisenä kuin korkeatasoiseen suoritukseen yltävien oppilaiden osuuden laskuna.

Lasten ja nuorten hyvinvointihankkeet etsivät tietä ulos yksinäisyydestä ja epätoivosta

13.09.2022

Miten lasten ja nuorten yksinäisyyttä, ulossulkemista yhteisöistään ja epätoivoa voitaisiin vähentää? Näitä kysymyksiä pohditaan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamissa tutkimushankkeissa. Turun yliopiston kasvatuspsykologian professori Niina Junttilan johtaman R-to-B-tutkimuksen tavoitteena on vähentää lapsuudessa ja nuoruudessa koettua yksinäisyyttä ja ostrakismia eli poissulkemista.

31.10. | Syksyn kiinnostavat rahoitushaut: teemoina vihreä murros & lasten ja nuorten hyvinvointi

Valmistaudu syksyn kiinnostaviin rahoitushakuihin ja tule mukaan Thematics TeamUp -sarjan jatkotilaisuuteen 31.10.2022. Tilaisuudessa jatketaan syyskuussa aloitettua ideointia syksyn STN- ja NordForsk-rahoitushauista, joiden teemoina ovat oikeudenmukainen vihreä murros sekä lasten ja nuorten hyvinvointi pandemian jälkeen. Uudet osallistujat ovat tervetulleita mukaan!

FINSCI-hanke tutkii suomalaisten tiedepääomaa ja taitoa tehdä arjessa tieteelliseen tietoon perustuvia päätöksiä 

20.05.2022

Tietoa on kenties helpommin saatavilla kuin koskaan. Luotettavan tiedon löytäminen ja arviointi voi kuitenkin olla haastavaa. Monitieteisessä FINSCI-hankkeessa tutkitaan, miten suomalaisten suhdetta tieteelliseen tietoon voidaan vahvistaa ja miten suomalaisten tiedepääomaa voidaan kasvattaa.

Johanna Ollila: Suomalainen koulujärjestelmä on liikaa kiinni nykyajassa – miten tulevaisuustaitoja tulisi opettaa?

21.03.2022

Kouluissa täytyy keskittyä nykyistä enemmän universaalien tulevaisuustaitojen opettamiseen, jotta voimme rakentaa kestävää tulevaisuutta, kirjoittaa tutkimuspäällikkö Johanna Ollila. Mutta mitä ovat tulevaisuustaidot ja miten niitä voi opettaa?

”Sote ei riitä lapsille” – lapsilähtöisyyden edellytyksenä on sektorirajat ylittävä yhteistyö sekä koulutus- ja johtamisjärjestelmien uudistaminen

20.01.2022

Sote-uudistus ei ole riittävän lapsilähtöinen. Siksi tarvitaan paitsi uudenlaista yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetuspalveluiden työntekijöiden välillä, mutta myös koulutus- ja johtamisjärjestelmien uudistamista, kirjoittavat tutkimuspäällikkö Miia Tuominen ja yliopistonlehtori Jaanet Salminen.

Lasten ja nuorten yksinäisyys on lisääntynyt jo pitkään – pandemia on heikentänyt tilannetta entisestään

13.01.2022

Sosiaaliset suhteet ovat erityisen tärkeitä nuorille koska heidän käsitykset itsestään suhteessa muihin ovat vasta muotoutumassa. Koronapandemia onkin vaikuttanut erityisen negatiivisesti lasten ja nuorten elämään. Aiempaa useampi lapsi ja nuori kokee itsensä tällä hetkellä yksinäiseksi, kirjoittaa professori Niina Junttila.