Asiasana: Lapset, nuoret ja oppiminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Professori André Souranderille myönnettiin Euroopan tutkimusneuvoston rahoitus digiavusteisten vanhempainohjausmenetelmien tutkimiseen

22.04.2021

Professori André Sourander on saanut huomattavan tutkimusrahoituksen Euroopan tutkimusneuvosto ERC:ltä. Sourander sai rahoituksen lasten mielenterveyspalveluja kehittävälle hankkeelle, joka tutkii digiavusteisen vanhempainohjauksen juurruttamista, personointia ja genetiikkaa.

Turun yliopiston ihmistieteiden tutkijakollegiumiin viisi uutta tutkijatohtoria

19.10.2020

Turun yliopiston ihmistieteiden tutkijakollegiumiin on valittu viisi uutta postdoc-tutkijaa. Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) -tutkijakollegiumin avoinna olleita tutkijatohtorin paikkoja tavoitteli 286 hakijaa (onnistumisprosentti 1,7). Kansainvälisen vertaisarvioinnin pohjalta tehtäviin valittiin Daniel Acquah, Mona Mannevuo, Johanna Raitis, Teija Rantala ja Jenni Tikkanen. Heidän kolmivuotiset kautensa alkavat 1. tammikuuta 2021.

Koronakriisin negatiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten oppimiseen, koulutukseen ja hyvinvointiin pitkällä aikavälillä voidaan minimoida

20.05.2020

Koronakriisi vaikuttaa monin eri tavoin lasten ja nuorten hyvinvointiin, oppimiseen ja kouluttautumiseen. On todennäköistä, että useimmilla lapsilla koronakriisin pitkäaikaiset, aikuisuuteen saakka ulottuvat haitat liittyvät lapsiperheisiin kohdistuviin taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Hyvinvointia heikentäviä vaikutuksia on kuitenkin mahdollista minimoida. Esimerkiksi vanhempien työttömyyden negatiivisia vaikutuksia lasten koulutukseen on tehokkainta vähentää ehkäisemällä itse työttömyyttä.